Τι αισθάνεσαι;

Υγεία Πεπτικού Συστήματος

Δυσκοιλιότητα: Μάθε όλα τα φυσικά διορθωτικά μέτρα που υπάρχουν και απόλαυσε τη μέρα σου

Constipation | © Sinisa Botas | Dreamstime Stock Photos

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι πρέπει να πηγαίνουν καθημερινά στην τουαλέτα για να μην θεωρούνται δυσκοίλιοι. Η αλήθεια ωστόσο, είναι ότι η κανονική συχνότητα στις κινήσεις του εντέρου διαφέρει από άτομο σε άτομο και κυμαίνεται από αρκετές φορές την ημέρα έως τρεις φορές την εβδομάδα.

Τι είναι δυσκοιλιότητα;

Δυσκοιλιότητα ορίζεται ως η διαβίβαση (αφόδευση) σκληρών, ξηρών κοπράνων μέσω του πεπτικού συστήματος, για λιγότερες από τρεις φορές την εβδομάδα.

Η δυσκοιλιότητα επηρεάζει τους περισσότερους ανθρώπους σε κάποιο σημείο της ζωής τους. Μερικοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν βραχυπρόθεσμη δυσκοιλιότητα, που προκαλείται από προσωρινές αλλαγές στη διατροφή, από ταξίδια, άγχος ή είναι αποτέλεσμα κάποιας χειρουργικής επέμβασης, ενώ άλλοι έχουν χρόνια δυσκοιλιότητα (που παραμένει για αρκετές εβδομάδες ή και περισσότερο). Αν έχετε χρόνια δυσκοιλιότητα, τότε θα γνωρίζετε ότι μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα της ζωής σας.

Αν και η δυσκοιλιότητα μπορεί να επηρεάσει τον καθένα, είναι πιο συνηθισμένη στις γυναίκες και σε άτομα άνω των 65 ετών. Έχει επίσης την τάση να εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή μετά τον τοκετό, ενώ μερικές φορές είναι αποτέλεσμα κάποιας πάθησης ή παρενέργεια φαρμάκων.

Με ποιους τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί η δυσκοιλιότητα;

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι μερικά τρόφιμα και κάποια φάρμακα μπορούν να ανακουφίσουν την δυσκοιλιότητα. Πιο κάτω αναφέρονται μερικά.

1. Τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε ίνες

Μια διατροφή που περιέχει ελάχιστες φυτικές ίνες, μπορεί να παίξει σημαντικό ρολό στη δυσκοιλιότητα. Οι αδιάλυτες ίνες, οι οποίες διέρχονται στο σώμα σχεδόν αμετάβλητες, δίνουν όγκο στα κόπρανα και μαλακή υφή, διευκολύνοντας τη διέλευση τους από τον πεπτικό σωλήνα. Τρόφιμα που περιέχουν πολλές αδιάλυτες ίνες είναι τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φρούτα και τα λαχανικά, το καστανό ρύζι και το ψωμί ολικής αλέσεως. Οι διαλυτές ίνες διαλύονται στο νερό και σχηματίζουν μια ουσία τύπου ζελέ στα έντερα. Δοκιμάστε να προσθέσετε δαμάσκηνα και σύκα στο πρωινό σας και ελαιούχους σπόρους, που έχουν ηπία γεύση, στα γεύματα σας ή χρησιμοποιείστε συμπληρώματα ινών.

Σημειώνεται ότι η σταδιακή προσθήκη ινών στη διατροφή σας, θα αποτρέψει το φούσκωμα και το αέριο. Ωστόσο, φροντίστε να πίνετε αρκετό νερό, διαφορετικά οι ίνες θα επιφέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα.

2. Άσκηση

Η άσκηση είναι απαραίτητη για τις κανονικές κινήσεις του εντέρου, καθώς διεγείρει τη συστολή των εντερικών μυών επιταχύνοντας τη ομαλή διέλευση των κοπράνων. Η τακτική άσκηση, όπως μια καθημερινή βόλτα, η γιόγκα ή η κολύμβηση, είναι πολύ βοηθητική τόσο για την υγεία του πεπτικού συστήματος, όσο και για τη διαχείριση του στρες, το οποίο μπορεί να δυσκολέψει την πέψη αν παραμείνει αδιαχείριστο.

3. Επαρκής πρόσληψη υγρών

Βεβαιωθείτε ότι πίνετε αρκετά υγρά, καθώς το νερό είναι πολύ βοηθητικό για μερικά άτομα με δυσκοιλιότητα. Γενικότερα τα υγρά καθιστούν τις κινήσεις του εντέρου πιο ήπιες και βοηθούν τα κόπρανα να περάσουν μέσα από τα έντερα πιο εύκολα. Διευκρινίζεται ότι όταν μιλάμε για υγρά δεν αναφερόμαστε μόνο στο νερό, αλλά και σε άλλα τρόφιμα και ροφήματα που επίσης μετρούν στην καθημερινή πρόσληψη υγρών, όπως ο καφές, το τσάι, ο χυμός, τα φρούτα και τα λαχανικά.

4. Προβιοτικά

Τα προβιοτικά, όπως το Saccharomyces boulardii, το Bifidobacterium longum, το Lactobacillus rhamnosus και το Lactobacillus acidophilus, είναι ζωντανοί μικροβιακοί οργανισμοί που απαντώνται στην πεπτική οδό. Μερικοί από τους τρόπους με τους οποίους πιστεύεται ότι προάγουν την υγεία είναι η καταστολή της ανάπτυξης δυνητικά επιβλαβών βακτηριδίων, η βελτίωση της ανοσολογικής λειτουργίας, η ενίσχυση του προστατευτικού φραγμού της πεπτικής οδού και η παραγωγή βιταμίνης Κ.

Μερικές προκαταρκτικές ενδείξεις υποδεικνύουν ότι τα προβιοτικά συμπληρώματα μπορεί να βελτιώσουν τη δυσκοιλιότητα. Μια μελέτη, για παράδειγμα, εξέτασε την επίδραση ενός προβιοτικού ποτού, που περιείχε ένα στέλεχος ευεργετικών βακτηρίων που ονομάζεται Lactobacillus casei Shirota (65 χιλιοστόλιτρα την ημέρα), διαπιστώνοντας ότι βελτίωσε σημαντικά τη σοβαρότητα της δυσκοιλιότητας και τη συνοχή των κοπράνων.

Μια άλλη μελέτη εξέτασε την αποτελεσματικότητα ενός άλλου στελέχους προβιοτικών, για τη δυσκοιλιότητα σε παιδιά, ωστόσο δεν βρήκε κανένα αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, 8 και 4 παιδιά με δυσκοιλιότητα, ηλικίας 2 και 16 αντίστοιχα, έλαβαν λακτουλόζη (καθαρτικό) και ένα προβιοτικό συμπλήρωμα που περιείχε γαλακτοβάκιλλο GG. Μετά από 12 – 24 εβδομάδες, ο γαλακτοβάκιλλος GG δεν φάνηκε να είναι πιο αποτελεσματικός στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας από τη λακτουλόζη.

5. Διεγερτικά καθαρτικά

Πολλά φυτικά καθαρτικά και το τσάι Dieter, είναι διεγερτικά καθαρτικά περιλαμβάνουν βότανα όπως:

  • Cascara sagrada
  • Ραβέντι
  • Αλοή
  • Σένα (senna)
  • Senna Tea
  • Buckthorn

Μερικά από αυτά τα βότανα, όπως η senna, είναι εγκεκριμένα ως φάρμακα για τη δυσκοιλιότητα. Ωστόσο, παρόλο που προορίζονται για βραχυπρόθεσμες θεραπείες, πολλοί άνθρωποι εξαρτώνται από αυτά και καταλήγουν να τα χρησιμοποιούν για εβδομάδες, μήνες ή και χρόνια, για να εξασφαλίσουν την κανονική κίνηση του εντέρου τους. Έτσι είναι πολύ σημαντικό να μιλήσετε με το γιατρό σας πριν πάρετε τέτοια διεγερτικά, καθώς η παρατεταμένη χρήση τους έχει συνδεθεί με χρόνια διάρροια, ηπατική τοξικότητα, μείωση του καλίου που οδηγεί σε μυϊκή αδυναμία, διαταραχές της καρδιακής λειτουργίας και νεφρική ή ηπατική δυσλειτουργία.

6. Βιοανάδραση

Η βιοανάδραση μπορεί να βοηθήσει άτομα που η δυσκοιλιότητα τους οφείλεται σε δυσλειτουργία του πυελικού εδάφους, μια κατάσταση κατά την οποία οι μυς του πυελικού εδάφους δεν λειτουργούν σωστά, η οποία είναι συνήθως αποτέλεσμα άλλων παθήσεων όπως η παχυσαρκία ή ο διευρυμένος προστάτης.

Ειδικότερα, οι θεραπευτές της βιοανάδρασης διδάσκουν στους πάσχοντες το πώς να συντονίζουν καλύτερα τους μυς που χρησιμοποιούνται για την αφόδευση (μυϊκοί όγκοι του ανορεκτικού και του πυελικού εδάφους) με τα αποτελέσματα να είναι πολύ θετικά. Για παράδειγμα, μία μελέτη σύγκρινε τα καθαρτικά (πολυαιθυλενογλυκόλη 14,6 – 29,2 γραμμάρια την ημέρα) με την βιοανάδραση, σε άτομα με χρόνια σοβαρή δυσλειτουργία του πυελικού εδάφους, διαπιστώνοντας ότι μετά από 6 μήνες, η βιοανάδραση ήταν πιο αποτελεσματική από τα καθαρτικά, καθώς 43 από τους 54 (80%) ασθενείς που ακολούθησαν τη βιοανάδραση έναντι 12 από τους 55 (22%) ασθενείς που έλαβαν καθαρτικό, ανέφεραν σημαντικές βελτιώσεις, οι οποίες διήρκησαν τουλάχιστον δυο χρόνια. Σημειώνεται ότι οι συμμετέχοντες, προηγουμένως, δοκίμασαν συμπληρώματα ινών, κλύσματα και υπόθετα, αλλά δεν είχαν ανταποκριθεί.

7. Πίεση συγκεκριμένων σημείων του σώματος (μέθοδος Acupressure)

Η μέθοδος Acupressure είναι μια παραδοσιακή πρακτική που περιλαμβάνει την άσκηση βαθμιαίας πίεσης με τα δάκτυλα, σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος. Ένα σημείο που συνιστάται από τους ειδικούς για τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας είναι ο μυς ανάμεσα στον αντίχειρα και τον δείκτη, όταν το ένα δάκτυλο πλησιάζει το άλλο. Ασκείστε βαθμιαία αυξανόμενη πίεση στο σημείο για τρία λεπτά. Ωστόσο, η πίεση που θα ασκήσετε φροντίστε να μην σας προκαλέσει πόνο.

Προσοχή: Η πίεση στο εν λόγω σημείο συνήθως αποφεύγεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Natural Constipation Remedies https://www.verywellhealth.com/constipation-remedies-89088

Constipation in older adults: stepwise approach to keep things moving. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25676646

Effects of a proposed physical activity and diet control to manage constipation in middle-aged obese women https://www.dovepress.com/effects-of-a-proposed-physical-activity-and-diet-control-to-manage-con-peer-reviewed-article-DMSO

Eating, Diet, & Nutrition for Constipation - What should I eat and drink if I’m constipated? https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/constipation/eating-diet-nutrition

Alteration of Gut Microbiota and Efficacy of Probiotics in Functional Constipation http://www.jnmjournal.org/journal/view.html?doi=10.5056/jnm14142

Probiotic Beverage Containing Lactobacillus casei Shirota Improves Gastrointestinal Symptoms in Patients with Chronic Constipation https://www.hindawi.com/journals/cjgh/2003/654907/abs/

Is Senna Laxative Use Associated to Cathartic Colon, Genotoxicity, or Carcinogenicity? https://www.hindawi.com/journals/jt/2009/287247/

Biofeedback therapy for constipation in adults https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1521691811000059?via%3Dihub

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend