Αυτοάνοσα νοσήματα

Τι να τρώτε όταν έχετε τη νόσο Hashimoto;

Τι είναι η νόσος Hashimoto;

Η νόσος Hashimoto είναι μια αυτοάνοση διαταραχή που προκαλεί υπολειτουργία του θυρεοειδούς ή υποθυρεοειδισμό. Οι ερευνητές έχουν αρχίσει να συνδέουν τις τροφές που τρώμε με την αιτία των αυτοάνοσων νοσημάτων όπως η νόσος Hashimoto και τον τρόπο αντιμετώπισής τους. Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη διατροφή που μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη ή τη θεραπεία της νόσου, αλλά υπάρχουν ορισμένες αλλαγές που μπορείτε να κάνετε στη διατροφή σας και οι οποίες μπορούν να σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε την κατάστασή σας.

Στη νόσο Hashimoto, το σώμα σας παράγει αντισώματα κατά των θυρεοειδικών ορμονών σας και τους επιτίθεται. Αυτό μειώνει την ικανότητα του θυρεοειδούς σας να παράγει ορμόνες, οδηγώντας σε σταδιακή μείωση της λειτουργίας του και τελικά σε υπολειτουργία του θυρεοειδούς.

Συνήθως, η θεραπεία για τη νόσο Hashimoto περιλαμβάνει την αναπλήρωση των ορμονών με το φάρμακο λεβοθυροξίνη. Εάν διαγνωστείτε με μια ασθένεια του θυρεοειδούς που μειώνει τα φυσικά επίπεδα των ορμονών σας, θα πρέπει να λαμβάνετε φάρμακα υποκατάστασης για το υπόλοιπο της ζωής σας.

Το τι τρώτε και πώς το τρώτε μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα της θεραπείας της νόσου Hashimoto. Οι διατροφικές αλλαγές μπορούν ενδεχομένως να βελτιώσουν τη συνολική ποιότητα ζωής των ατόμων που ζουν με τη νόσο Hashimoto.

Ποια είναι τα οφέλη της διατροφής για τα αυτοάνοσα νοσήματα;

Πολυάριθμες μελέτες έχουν διερευνήσει τα οφέλη της διατροφής για τα αυτοάνοσα νοσήματα. Η εστίαση είναι συνήθως στην κατανάλωση ή την αποφυγή τροφίμων που μπορούν να συμβάλουν στη φλεγμονή. Όταν υπάρχει φλεγμονή στο σώμα σας, παράγονται περισσότερα αντισώματα, οδηγώντας σε αυξημένη δραστηριότητα αυτοάνοσων νοσημάτων. Μπορεί επίσης να υπάρχουν συγκεκριμένες τροφές που επιδεινώνουν την κατάστασή σας.

Αν και τα υπάρχοντα στοιχεία είναι πολλά υποσχόμενα, χρειάζονται περισσότερες έρευνες που να αποδεικνύουν αυτά τα οφέλη.

Η γενική ιδέα της δίαιτας για τη νόσο Hashimoto επικεντρώνεται στη μείωση της φλεγμονής στο σώμα. Είναι επίσης σημαντικό να θυμάστε ότι μια δίαιτα από μόνη της δεν μπορεί να αποτρέψει ή να θεραπεύσει τη θυρεοειδική νόσο.

Η νόσος Hashimoto είναι μια δια βίου κατάσταση που θα απαιτεί συνεχή φαρμακευτική αγωγή. Παρομοίως, οποιεσδήποτε αλλαγές κάνετε στη διατροφή σας που βοηθούν την κατάστασή σας θα πρέπει να είναι μόνιμες. Εάν υιοθετήσετε διατροφικές αλλαγές που βελτιώνουν την κατάστασή σας, θα πρέπει να περιμένετε ότι τα οφέλη αυτά θα σταματήσουν όταν παρεκκλίνετε από αυτή τη διατροφή.

Ποια είναι τα τρόφιμα εκείνα που μπορείτε να φάτε και ποια όχι αν έχετε τη νόσο Hashimoto;

Συμβατά τρόφιμα Μη συμβατά τρόφιμα
Φρούτα Τρόφιμα με προσθήκη ζάχαρης
Μη αμυλούχα λαχανικά Τηγανητά τρόφιμα
Αμυλούχα λαχανικά Fast food
Υγιεινά λίπη Επεξεργασμένα δημητριακά
Ζωική πρωτεΐνη (με μέτρο) Πολύ επεξεργασμένα κρέατα
Δημητριακά χωρίς γλουτένη Επεξεργασμένα ή κατεψυγμένα τρόφιμα
Σπόροι, ξηροί καρποί και βούτυρα ξηρών καρπών Τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη
Φασόλια και φακές
Γαλακτοκομικά και μη γαλακτοκομικά υποκατάστατα
Βότανα και μπαχαρικά
Μη ζαχαρούχα ποτά

Ενδέχεται να διαπιστώσετε ότι ορισμένα από τα τρόφιμα που περιλαμβάνονται στον κατάλογο με τις υποδείξεις μπορεί να επιδεινώσουν την κατάστασή σας, αν τα καταναλώνετε πολύ ή πολύ λίγο. Για παράδειγμα, μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που τρώνε πολύ κρέας, είναι παχύσαρκοι ή καταναλώνουν λιγότερα φρούτα και λαχανικά έχουν υψηλότερα ποσοστά εμφάνισης της νόσου Hashimoto.

Επιπλέον, τα αυτοάνοσα νοσήματα είναι διαβόητα εξατομικευμένα, οπότε αυτό που λειτουργεί για κάποιον με τη νόσο Hashimoto μπορεί να βοηθήσει εσάς, αλλά μπορεί και όχι.

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η νηστεία μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση των επιπέδων της θυρεοειδοτρόπου ορμόνης (TSH). Ενώ αυτό μπορεί να ακούγεται καλό, τα αυξημένα επίπεδα TSH στην πραγματικότητα υποδηλώνουν χαμηλά επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών.

Γενικά, μια διατροφή βασισμένη στα προϊόντα ολικής άλεσης μπορεί να ωφελήσει τα άτομα με νόσο Hashimoto. Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ορισμένα λίπη, τα τηγανητά και τα επεξεργασμένα τρόφιμα είναι γνωστό ότι επιδεινώνουν αυτοάνοσες καταστάσεις.

Εάν έχετε επιλέξει να ακολουθήσετε μια δίαιτα που επικεντρώνεται στον περιορισμό ορισμένων τροφίμων -όπως η γλουτένη ή η σόγια- ή στην αύξηση άλλων, να έχετε κατά νου ότι αυτές οι διατροφικές αλλαγές δεν θα θεραπεύσουν πλήρως την κατάστασή σας. Επιπλέον, τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη μπορεί να είναι δαπανηρά ή γεμάτα πρόσθετη ζάχαρη. Οι χορτοφαγικές ή vegan δίαιτες, από την άλλη πλευρά, μπορεί να σας υποχρεώσουν να υποκαταστήσετε ή να συμπληρώσετε ορισμένες διατροφικές επιλογές σας.

Μπορεί επίσης να χρειαστεί να λάβετε υπόψη σας τα άλλα μέλη της οικογένειας που μένετε μαζί και την επιβάρυνση από την κατανάλωση έτοιμων φαγητών ή φαγητού σε εστιατόρια. Μπορεί να είναι δύσκολο να ακολουθήσετε πολύ περιοριστικές δίαιτες, ειδικά όταν το συστατικό που προσπαθείτε να αποφύγετε -όπως η σόγια- μπορεί να κρύβεται σε τόσα πολλά κοινά τρόφιμα.

Εάν η οικογένειά σας δεν ακολουθούν την ίδια δίαιτα με εσάς, αυτό μπορεί επίσης να κάνει τη διατήρηση ενός ειδικού διατροφικού προγράμματος πιο δύσκολη. Βεβαιωθείτε ότι συζητάτε τα διατροφικά σας σχέδια με τον γιατρό σας για να μάθετε για τα συμπληρώματα που ενδεχομένως μπορεί να χρειαστεί να πάρετε και προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα καλό σύστημα υποστήριξης που μπορεί να σας βοηθήσει στην πορεία σας.

Ποια δίαιτα είναι ιδανική για την νόσο Hashimoto;

Ενώ δεν υπάρχει απαραίτητα μια επίσημη δίαιτα για τη νόσο Hashimoto, οι συστάσεις για τις διατροφικές αλλαγές που πρέπει να κάνετε για να υποστηρίξετε τον υποθυρεοειδισμό είναι κοινές με μερικές άλλες δίαιτες.

  1. Δίαιτες χωρίς γλουτένη ή δημητριακά

Οι δίαιτες που έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε γλουτένη ή αποφεύγουν εντελώς τη γλουτένη μπορεί να είναι χρήσιμες για τη διαχείριση παθήσεων του θυρεοειδούς όπως το Hashimoto. Ωστόσο, αυτές οι δίαιτες μπορεί να είναι δύσκολο να ακολουθηθούν και τα συσκευασμένα τρόφιμα χωρίς γλουτένη συχνά έχουν άλλα πρόσθετα συστατικά όπως ζάχαρη. Επίσης, το μέγεθος του δείγματος στις μελέτες που εξέτασαν αυτές τις δίαιτες χωρίς γλουτένη ή χωρίς δημητριακά για τη νόσο Hashimoto δεν είναι αρκετά μεγάλο για να υποστηρίξει πλήρως αυτόν τον ισχυρισμό.

  1. Αντιφλεγμονώδεις δίαιτες

Έχει βρεθεί ότι οι αντιφλεγμονώδεις δίαιτες συμβάλλουν στη μείωση της φλεγμονής στο σώμα και παρέχουν ανακούφιση για μια σειρά αυτοάνοσων ασθενειών. Ενώ υπάρχουν ορισμένα τρόφιμα που μπορούν να έχουν φλεγμονώδη επίδραση στο σώμα σας, η εύρεση των καλύτερων τροφίμων που πρέπει να καταναλώνετε και να αποφεύγετε μπορεί να περιλαμβάνει πολλές δοκιμές και λάθη.

  1. Δίαιτα του πρωτοκόλλου για το αυτοάνοσο

Η δίαιτα του αυτοάνοσου πρωτοκόλλου είναι μια δίαιτα που ευθυγραμμίζεται στενά με μια αντιφλεγμονώδη δίαιτα. Ορισμένα τρόφιμα ενσωματώνονται ή αποφεύγονται για να βοηθήσουν στη μείωση της αυτοάνοσης δραστηριότητας στο σώμα που προκαλεί δυσλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα σας. Όπως και οι αντιφλεγμονώδεις δίαιτες, αυτές οι δίαιτες μπορεί να απαιτούν πολλή δοκιμή και λάθη και οι συγκεκριμένες απαιτήσεις σε τρόφιμα μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

  1. Δίαιτα χωρίς γαλακτοκομικά

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ή μάλλον ένα σάκχαρο που βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα, που ονομάζεται λακτόζη, έχει βρεθεί ότι αυξάνει τα επίπεδα της TSH. Η επιλογή μιας δίαιτας χωρίς γαλακτοκομικά, ακόμη και αν δεν κάνετε άλλες αλλαγές, μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση των συμπτωμάτων σας.

Υπάρχουν πολλές τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στην υποστήριξη ή την παρεμπόδιση της καλής λειτουργίας του θυρεοειδούς. Παρόλο που λέγεται ότι συγκεκριμένες δίαιτες βοηθούν στη νόσο Hashimoto, το πόσο καλά λειτουργεί οποιαδήποτε από αυτές τις δίαιτες εξαρτάται από το άτομο και χρειάζονται περισσότερες έρευνες για να υποστηριχθούν τα οφέλη τους. Ορισμένες διαιτητικές αλλαγές που είναι περιοριστικές μπορεί να είναι δύσκολο να ακολουθηθούν, και ίσως χρειαστεί να εξετάσετε αν η οικογένεια σας μπορεί να υιοθετήσει τις ίδιες αλλαγές. Εάν σκέφτεστε να κάνετε μεγάλες αλλαγές στη διατροφή σας, ζητήστε από τον γιατρό σας να σας φτιάξει ένα πρόγραμμα που να λαμβάνει υπόψη τη συνολική σας υγεία.

+ 9 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Hashimoto's disease https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17665-hashimotos-disease

Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet as Part of a Multi-disciplinary, Supported Lifestyle Intervention for Hashimoto's Thyroiditis. https://www.cureus.com/articles/18455-efficacy-of-the-autoimmune-protocol-diet-as-part-of-a-multi-disciplinary-supported-lifestyle-intervention-for-hashimotos-thyroiditis

Nutrition and the Immune System: A Complicated Tango https://www.mdpi.com/2072-6643/12/3/818

The effect of obesity and dietary habits on oxidative stress in Hashimoto’s thyroiditis https://ec.bioscientifica.com/view/journals/ec/7/9/EC-18-0272.xml

Impact of Ramadan Fasting on Thyroid Status and Quality of Life in Patients with Primary Hypothyroidism: a Prospective Cohort Study from karachi, pakistan https://www.endocrinepractice.org/article/S1530-891X(20)35446-X/fulltext

The Effect of Gluten-Free Diet on Thyroid Autoimmunity in Drug-Naïve Women with Hashimoto’s Thyroiditis: A Pilot Study https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/a-0653-7108

Anti-Inflammatory Diet in Clinical Practice: A Review https://aspenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1177/0884533617700353

Decrease in TSH levels after lactose restriction in Hashimoto’s thyroiditis patients with lactose intolerance https://link.springer.com/article/10.1007/s12020-013-0065-1

Cruciferous Vegetables https://lpi.oregonstate.edu/mic/food-beverages/cruciferous-vegetables#iodine-thyroid-function