Διατροφή

Αυτές οι 9 τροφές μπορεί να αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σου σύστημα

Η διατροφή ενός ανθρώπου μπορεί να επηρεάσει εξίσου τη σωματική και ψυχική υγεία του. Για παράδειγμα, μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, έχει αποδειχθεί πως υποστηρίζει τη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, ενώ αντιθέτως μια διατροφή με χαμηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά και υψηλή σε εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να βλάψει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού. (Πώς επηρεάζει η διατροφή το ανοσοποιητικό μας σύστημα;)

Παρακάτω παρατίθενται 10 είδη τροφίμων, η τακτική κατανάλωση των οποίων μπορεί να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό σύστημα ενός ανθρώπου.

  1. Τροφές με πρόσθετα σάκχαρα

Είναι ευρέως γνωστό πως ο περιορισμός της κατανάλωσης τροφίμων με πρόσθετη ζάχαρη, όπως τα κέικ, οι καραμέλες, το παγωτό και τα ζαχαρούχα ποτά, ευνοεί τη συνολική υγεία και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Τρόφιμα που αυξάνουν το σάκχαρο στο αίμα σε υπερβολικό βαθμό, όπως αυτά που περιέχουν πρόσθετα σάκχαρα, αυξάνουν και την παραγωγή ορισμένων φλεγμονωδών μορίων, τα οποία επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Επιπλέον, τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα έχει αποδειχθεί πως μπορεί να βλάψουν τη λειτουργία του εντερικού φραγμού και να οδηγήσουν σε ανισορροπίες στα βακτήρια του εντέρου, οι οποίες μπορούν να αλλάξουν την ανοσολογική απόκριση και να κάνουν το σώμα πιο ευάλωτο στις λοιμώξεις.

  1. Αλμυρά τρόφιμα

Τα έτοιμα αλμυρά τρόφιμα, όπως πατατάκια, κατεψυγμένα γεύματα και γρήγορο φαγητό, μπορεί να βλάψουν την ανοσολογική απόκριση του σώματος, καθώς μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι μπορεί να πυροδοτήσει φλεγμονή των ιστών και να αυξήσει τον κίνδυνο αυτοάνοσων νοσημάτων, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, η νόσος του Crohn, η ελκώδης κολίτιδα, κλπ.

Το αλάτι μπορεί επίσης να αναστείλει την κανονική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, να καταστείλει την αντιφλεγμονώδη απόκριση και να επηρεάσει την ισορροπία των βακτηρίων του εντέρου.

Για τους λόγους αυτούς, η μείωση της πρόσληψης αλατιού και τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε αυτό θεωρείται πως ωφελεί το ανοσοποιητικό σύστημα.

  1. Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ω-6 λιπαρά οξέα

Οι δυτικές δίαιτες τείνουν να είναι πλούσιες σε ω-6 λιπαρά οξέα και χαμηλές σε ω-3 λιπαρά οξέα, γεγονός το οποίο έχει συσχετιστεί με τον αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης ασθενειών και πιθανή δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Αυτό συμβαίνει διότι μια διατροφή πλούσια σε ω-6 λιπαρά οξέα φαίνεται πως προάγει την έκφραση προφλεγμονωδών πρωτεϊνών, οι οποίες αποδυναμώνουν την ανοσολογική απόκριση. Αντιθέτως, μια διατροφή με υψηλότερη περιεκτικότητα σε ω-3 λιπαρά οξέα μειώνει την παραγωγή αυτών των πρωτεϊνών και ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ως εκ τούτου, συνιστάται η διατήρηση μιας ισορροπίας μεταξύ της πρόσληψης ω-6 και ω-3 λιπαρών οξέων για την προώθηση της συνολικής υγείας.

  1. Τηγανητά φαγητά

Τα τηγανιτά τρόφιμα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε μια ομάδα ουσιών, που ονομάζονται τελικά προϊόντα προηγμένης γλυκοζυλίωσης (AGEs). Τα AGEs σχηματίζονται όταν τα σάκχαρα αντιδρούν με πρωτεΐνες ή λιπαρά κατά το μαγείρεμα τροφών σε υψηλές θερμοκρασίες, όπως συμβαίνει κατά το τηγάνισμα.

Όταν τα επίπεδα των AGEs στο σώμα αυξηθούν σε μεγάλο βαθμό μπορεί να προκαλέσουν φλεγμονή και κυτταρική βλάβη. Όσον αφορά το ανοσοποιητικό σύστημα, τα AGEs θεωρείται πως το αποδυναμώνουν με διάφορους τρόπους, όπως μέσω της προαγωγής της φλεγμονής, της εξάντλησης των αντιοξειδωτικών μηχανισμών του σώματος, της πρόκλησης κυτταρικής δυσλειτουργίας και της διατάραξης της μικροχλωρίδας του εντέρου.

  1. Επεξεργασμένα κρέατα

Τα επεξεργασμένα κρέατα, όπως και τα τηγανητά φαγητά, περιέχουν μεγάλες ποσότητες τελικών προϊόντων προηγμένης γλυκοζυλίωσης (AGEs), τα οποία βλάπτουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Έχουν όμως και υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, τα οποία όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να συμβάλουν στη συστηματική φλεγμονή και δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, σύμφωνα με ορισμένες έρευνες.

  1. Γρήγορο φαγητό

Η τακτική κατανάλωση γρήγορου φαγητού έχει συνδεθεί με πολλές αρνητικές επιπτώσεις για την υγεία, μια εκ των οποίων είναι η διατάραξη της σωστής λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος, μέσω της πρόκλησης φλεγμονής, αύξησης της εντερικής διαπερατότητας και πρόκλησης ανισορροπίας στη βακτηριακή μικροχλωρίδα.

Το γρήγορο φαγητό μπορεί επίσης να περιέχει φθαλικές ενώσεις, οι οποίες ενδεχομένως να αυξάνουν την παραγωγή φλεγμονωδών πρωτεϊνών και να μειώνουν την ποικιλομορφία των βακτηρίων του εντέρου, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά το ανοσοποιητικό σύστημα.

  1. Εξαιρετικά επεξεργασμένοι υδατάνθρακες

Η τακτική κατανάλωση εξαιρετικά επεξεργασμένων υδατανθράκων, όπως το λευκό ψωμί, μπορεί να βλάψει το ανοσοποιητικό σύστημα μέσω της διατάραξης της ισορροπίας της εντερικής μικροχλωρίδας ή μέσω της αύξησης των ελευθέρων ριζών και φλεγμονωδών πρωτεϊνών, που προκύπτουν λόγω αύξησης των επιπέδων σακχάρου και ινσουλίνης στο αίμα.

  1. Τροφές με υψηλά λιπαρά

Η υψηλή πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών μπορεί να οδηγήσει στην ενεργοποίηση οδών σηματοδότησης που προκαλούν φλεγμονή, αναστέλλοντας έτσι τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά μπορεί επίσης να αυξήσει την ευαισθησία σε λοιμώξεις, μέσω καταστολής της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος και των λευκών αιμοσφαιρίων.

  1. Τρόφιμα & ποτά με τεχνητά γλυκαντικά

Ορισμένα τεχνητά γλυκαντικά, όπως η σουκραλόζη και η σακχαρίνη, έχουν συνδεθεί με την αλλοιωμένη σύνθεση της εντερικής μικροχλωρίδας, την αυξημένη φλεγμονή στο έντερο και τη μειωμένη ανοσολογική απόκριση, με αποτέλεσμα αρκετοί ερευνητές να υποστηρίζουν πως η υπερβολική χρήση τεχνητών γλυκαντικών μπορεί να είναι βλαβερή για την υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

10 Foods That May Weaken Your Immune System https://www.healthline.com/nutrition/foods-that-weaken-immune-system

Strengthening the Immune System and Reducing Inflammation and Oxidative Stress through Diet and Nutrition: Considerations during the COVID-19 Crisis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7352291/

The Influence of Dietary Fatty Acids on Immune Responses https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6950146/

Saturated Fatty Acids in Obesity-Associated Inflammation https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6954080/

Chronic Consumption of Sweeteners and Its Effect on Glycaemia, Cytokines, Hormones, and Lymphocytes of GALT in CD1 Mice https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5941818/