Διατροφή

Γαλακτοκομικά προϊόντα: 3 φλιτζάνια την ημέρα… Μήπως είναι πολλά;

Το USDA συνιστά την κατανάλωση τριών φλιτζανιών γαλακτοκομικών προϊόντων (χαμηλών λιπαρών ή χωρίς λιπαρά) σε καθημερινή βάση. Αυτή η σύσταση όμως, είναι αμφιλεγόμενη. Σύμφωνα με τον επικεφαλής κλινικό διαιτολόγο του Ινστιτούτου Διατροφής και Μεταβολικής Υγείας, Allison Childress, PhD, RDN, «τα τρία φλιτζάνια γάλα την ημέρα είναι πολλά για τους περισσότερους ανθρώπους, καθώς το ανθρώπινο σώμα δεν χρειάζεται τόσο γάλα για να εξασφαλίσει τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται, ως μέρος μιας υγιεινής διατροφής».

Ποια είναι τα διατροφικά οφέλη του γάλακτος;

Οι τρέχουσες οδηγίες συνιστούν στους ανθρώπους την λήψη τριών φλιτζανιών γαλακτοκομικών προϊόντων την ημέρα (χαμηλών λιπαρών ή χωρίς λιπαρά), τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν γάλα, τυρί, γιαούρτι και παγωτό.

Όπως εξήγησε η Debbie Petitpain, MS, RDN, εκπρόσωπος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, το γάλα συμπεριλήφθηκε στις συστάσεις για να βοηθηθούν οι άνθρωποι να λαμβάνουν συγκεκριμένες βιταμίνες και μέταλλα, που συνήθως λείπουν από τη διατροφή τους. «Το γάλα και τα γαλακτοκομικά τείνουν να είναι προσιτές επιλογές τροφίμων για την κάλυψη ορισμένων θρεπτικών συστατικών που τείνουμε να «εκλείπουν» από τη διατροφή, όπως το ασβέστιο, η βιταμίνη D και το κάλιο», ανέφερε η Petitpain.

Τα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος προσφέρουν πολλά οφέλη στην ανθρώπινη υγεία. Συγκεκριμένα, το ασβέστιο υποστηρίζει το νευρικό σύστημα, βοηθά τους μυς να συστέλλονται και προάγει την υγεία των οστών και των δοντιών. Η βιταμίνη D ενισχύει το ανοσοποιητικό, προσφέρει αντιφλεγμονώδη αποτελέσματα, βελτιώνει την οστική πυκνότητα και ρυθμίζει τη διάθεση. Το κάλιο μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, λίθων στα νεφρά και άλλων ασθενειών, ελέγχοντας την αρτηριακή πίεση.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, το γάλα δεν είναι η μοναδική πηγή αυτών των θρεπτικών συστατικών. Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν άφθονο κάλιο. Το ασβέστιο υπάρχει επίσης στο λάχανο, στη γογγύλια, στους σπόρους chia, στο ταχίνι, στο βούτυρο αμυγδάλου και στο edamame. Ενώ η βιταμίνη D εξασφαλίζεται, τόσο μέσω της έκθεσης στο ηλιακό φως, όσο και από προϊόντα εμπλουτισμένα με την εν λόγω βιταμίνη.

Το γάλα είναι πραγματικά υγιεινό;

Παρόλο που το γάλα είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά όπως είδαμε, την ίδια ώρα τα μειονεκτήματα της κατανάλωσης του υπερβαίνουν τα οφέλη του.

Τα γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά αποτελούν σημαντική πηγή κορεσμένων λιπαρών και αυτό είναι ανησυχητικό διότι τα κορεσμένα λιπαρά αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Επιπρόσθετα, το τυρί είναι πλούσιο σε νάτριο, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο υπέρτασης.

Η Susan Levin, MS, RD , διευθύντρια διατροφικής εκπαίδευσης στην Ιατρική Επιτροπή της Υπεύθυνης Ιατρικής, σημείωσε ότι «το γάλα προκαλεί διάρροια και αέρια ή δυσανεξία στη λακτόζη σε πολλούς ανθρώπους». Εκτός από τη γαστρεντερική δυσφορία, η Levin υπογράμμισε ότι ορισμένες μελέτες έχουν συνδέσει την κατανάλωση γάλακτος με «αυξημένο κίνδυνο άσθματος, καρκίνος του μαστού, των ωοθηκών και του προστάτη, καθώς και με γνωστική πτώση».

Συμπερασματικά

Οι οδηγίες του USDA αναφέρουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα ως «βασικό στοιχείο» των υγιεινών διατροφικών προτύπων, συμπεριλαμβάνοντας «γαλακτοκομικές εκδόσεις χωρίς λακτόζη, ενισχυμένα ροφήματα σόγιας και γιαούρτι ως εναλλακτικές λύσεις». Σύμφωνα με το USDA «οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να ωφεληθούν αυξάνοντας την πρόσληψη γαλακτοκομικών προϊόντων χωρίς λιπαρά ή με χαμηλά λιπαρά, από το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι χωρίς λακτόζη, από το εμπλουτισμένο γιαούρτι σόγιας και από εμπλουτισμένα ροφήματα σόγιας».

+ 10 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

USDA Recommends 3 Cups of Dairy Per Day. Is It Too Much? https://www.verywellhealth.com/usda-excessive-dairy-recommendation-5209241

Milk Intake at Midlife and Cognitive Decline over 20 Years. The Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) Study https://www.mdpi.com/2072-6643/9/10/1134

Dairy products, calcium, and prostate cancer risk: a systematic review and meta-analysis of cohort studies https://academic.oup.com/ajcn/article/101/1/87/4564339

Dairy, calcium, vitamin D and ovarian cancer risk in African–American women https://www.nature.com/articles/bjc2016289

Usual Consumption of Specific Dairy Foods Is Associated with Breast Cancer in the Roswell Park Cancer Institute Data Bank and BioRepository https://academic.oup.com/cdn/article/1/3/e000422/4555132

The role of nutrition in asthma prevention and treatment https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/78/11/928/5804968

Definition & Facts for Lactose Intolerance https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/lactose-intolerance/definition-facts

High-Potassium Foods https://www.uofmhealth.org/health-library/abo9047

Definition & Facts for Lactose Intolerance https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/lactose-intolerance/definition-facts

Serum vitamin D level and bone mineral density in premenopausal Egyptian women with fibromyalgia https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22311432/