Υγεία ταξιδιωτών

Πώς να διαχειριστείτε το φόβο και το άγχος της πτήσης σας;

Γιατί μπορεί κάποιος να αναπτύξει φόβο πτήσης;

Ο φόβος των πτήσεων μπορεί να προέρχεται από την ύπαρξη ενός αγχωμένου γονέα, τον οποίο κάποιος έχει δει να παθαίνει κρίσεις πανικού κατά τη διάρκεια πτήσεων. Η πτήση μπορεί να είναι μια νευρική εμπειρία αν κάποιος έχει εμπλακεί σε ένα τραυματικό περιστατικό, είτε πρόκειται για άσχημες αναταράξεις είτε για συντριβή.

Η Yuko Nippoda, ψυχοθεραπεύτρια και εκπρόσωπος του Συμβουλίου Ψυχοθεραπείας του Ηνωμένου Βασιλείου (UKCP), εξηγεί πώς ο φόβος για τις πτήσεις συχνά πηγάζει από την έλλειψη ελέγχου.

«Αν βρίσκεστε σε ένα τρένο και πρέπει να κατεβείτε, μπορείτε να το κάνετε στην επόμενη στάση. Αν βρίσκεστε σε αυτοκίνητο, μπορείτε να βγείτε σχεδόν οπουδήποτε. Αλλά μόλις επιβιβαστείτε σε ένα αεροπλάνο, δεν μπορείτε να φύγετε. Αυτή η αίσθηση ότι χάνετε κάθε εξουσία πάνω στις πράξεις σας μπορεί να είναι πολύ τρομακτική», εξηγεί.

Η Nippoda προσθέτει ότι οι άνθρωποι έχουν συνηθίσει να αισθάνονται τα πόδια τους σε στέρεο έδαφος. Ως εκ τούτου, η ιδέα του να αιωρούνται στον ουρανό μπορεί να οδηγήσει στο να φαντάζονται τα χειρότερα σενάρια.

«Αν συμβούν καταστροφικές καταστάσεις, όπως βλάβη του κινητήρα, άσχημες αναταράξεις ή αεροπειρατεία, το αεροπλάνο θα μπορούσε να συντριβεί. Αυτός ο φόβος του θανάτου μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος για την πτήση, ακόμη και αν κάποιος γνωρίζει βαθιά μέσα του ότι αυτά τα πράγματα είναι εξαιρετικά απίθανα. Το μυαλό τους μπορεί να μπει σε υπερδιέγερση«.

Έχει αυξηθεί ο φόβος των πτήσεων;

Μια έρευνα που διεξήχθη από το National Geographic το 2017 αποκάλυψε ότι το ⅓ των ανθρώπων στη Βρετανία φοβάται περισσότερο τις πτήσεις τώρα απ’ ό,τι πριν από 10 χρόνια. Είναι πιθανό το ποσοστό αυτό να έχει πλέον αυξηθεί, καθώς η πρόσφατη παγκόσμια πανδημία σημαίνει ότι οι άνθρωποι πετούν λιγότερο και όσοι πετούν έχουν πλέον πρόσθετες ανησυχίες σε σχέση με την υγεία και την ασφάλεια.

Όταν συζητούσαν τους λόγους για το άγχος τους για τις πτήσεις, οι ερωτηθέντες θυμήθηκαν διάσημες καταστροφές, όπως η εξαφάνιση της πτήσης MH370 της Malaysia Airlines το 2014. Τα στοιχεία δείχνουν ότι 8 στους 10 Βρετανούς που ταξιδεύουν με αεροπάνο ανησυχούν για βλάβες στον κινητήρα και για αεροπορικά δυστυχήματα. Το  ⅓ παραδέχθηκαν ότι η ανάγνωση για αεροπορικά δυστυχήματα, εξαφανίσεις και τρομοκρατικές επιθέσεις τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει το φόβο τους. Το άγχος θεωρείται ότι είναι χειρότερο στους νέους ηλικίας 25 έως 34 ετών.

Το National Geographic αναφέρει ότι τα ποσοστά επιβίωσης από αεροπορικά ατυχήματα είναι πολύ υψηλότερα από ό,τι νομίζει ο κόσμος, αλλά η επιβίωση μπορεί μερικές φορές να εξαρτάται από το πόσο προσέχετε την ενημέρωση για την ασφάλεια. Παρά τους αυξανόμενους φόβους, λίγο πάνω από το ⅓ των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι δεν παρακολουθούν την επίδειξη ασφαλείας στην αρχή μιας πτήσης.

Πώς παρουσιάζεται ο φόβος της πτήσης;

Ο φόβος της πτήσης μπορεί να παρουσιαστεί με διάφορους τρόπους. Πριν από μια πτήση, κάποιος μπορεί να έχει κρίσεις πανικού και μόνο στη σκέψη της πτήσης του. Ενώ βρίσκεται πραγματικά στην πτήση, ένα άτομο θα μπορούσε να αρχίσει:

Τι πυροδοτεί το άγχος πτήσης;

Δεδομένου ότι ο φόβος του καθενός για τις πτήσεις πιθανότατα θα προέρχεται από διαφορετικές καταστάσεις, υπάρχουν αμέτρητα εναύσματα.

Οι πληροφορίες σχετικά με τα αεροπορικά ατυχήματα γενικά (όπως η παρακολούθηση ενός ντοκιμαντέρ για ένα ατύχημα) μπορεί να προκαλέσουν σε κάποιον άγχος. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί ακόμη και κατά τη διάρκεια μιας φανταστικής ταινίας που περιέχει μια καταστροφή που σχετίζεται με την πτήση.

Η Nippoda προσθέτει ότι οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων μπορεί να είναι περισσότερο έναυσμα για άγχος πτήσης από ό,τι οι πτήσεις μικρών αποστάσεων. Οι επιβάτες γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται να καθίσουν στο αεροπλάνο για τόσο πολύ καιρό κατά τη διάρκεια ενός σύντομου ταξιδιού, ενώ μια πτήση μεγάλων αποστάσεων επιτρέπει περισσότερο χρόνο για καταστροφικές σκέψεις.

Επιπλέον, εάν οι άνθρωποι έχουν υψοφοβία/ακροφοβία (φόβο για τα ύψη) ή κλειστοφοβία (φόβο για τους κλειστούς χώρους) γενικά, αυτές μπορεί να ενισχυθούν όταν βρίσκονται σε αεροπλάνο.

Πώς να ηρεμήσετε το άγχος των πτήσεων και τον φόβο των πτήσεων;

Η Nippoda τονίζει τη σημασία των ασκήσεων αναπνοής για να παραμείνετε ήρεμοι πριν από την πτήση. Υπάρχουν πολλές τεχνικές, αλλά, σε γενικές γραμμές, είναι σημαντικό να εισπνέετε για μικρό χρονικό διάστημα (5 δευτερόλεπτα) και να εκπνέετε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (7 ή 8 δευτερόλεπτα). Οι άνθρωποι μπορούν να εισπνέουν με φυσικό τρόπο αλλά να εκπνέουν μέχρι να αδειάσουν όλο τον αέρα από τους πνεύμονες, κάτι που βοηθά να διατηρηθεί ο ρυθμός της αναπνοής.

Μπορεί να βοηθήσει να ελέγξετε τις πληροφορίες για την πτήση πριν από την επιβίβαση για επιβεβαίωση. Με αυτόν τον τρόπο, γνωρίζετε σε τι είδους αεροσκάφος θα επιβιβαστείτε, πού είναι η θέση σας, πού είναι οι τουαλέτες και η γενική διάταξη. Η εξοικείωση με το αεροπλάνο πριν από την πτήση μπορεί να σημαίνει ότι η εμπειρία της επιβίβασης είναι λιγότερο τρομακτική.

Πώς είναι ο φόβος της πτήσης έναντι της πραγματικότητας;

Η εκπαίδευση του εαυτού σας σχετικά με το τι είναι η πραγματικότητα σε σχέση με αυτό που φοβάται ο εγκέφαλός σας ή αυτό που έχετε ακούσει σε ταινίες, μπορεί να είναι χρήσιμη για να ξεπεράσετε τον φόβο της πτήσης. Μελετήσετε ακριβείς πληροφορίες, όπως τα σημεία που αναφέρονται παρακάτω, για να σας βοηθήσουν να νιώσετε πιο ασφαλείς σε μια πτήση και να βάλετε τα πράγματα σε μια προοπτική.

Οι πιθανότητες να συντριβεί το αεροπλάνο σας είναι 1 στις 1,2 εκατομμύρια και οι πιθανότητες να πεθάνετε από συντριβή είναι 1 στις 11 εκατομμύρια, σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.

Οι πιθανότητες να πεθάνετε σε αυτοκινητιστικό ατύχημα, από την άλλη πλευρά, είναι 1 στις 5.000.

Το 2017 ήταν η ασφαλέστερη χρονιά για τα εμπορικά αεροπορικά ταξίδια από τότε που άρχισαν να καταγράφονται, με περισσότερες πτήσεις από ποτέ και μηδενικά θανατηφόρα ατυχήματα.

Ένας άνθρωπος θα μπορούσε να πετάξει μία φορά την ημέρα για τέσσερα εκατομμύρια χρόνια πριν εμπλακεί σε θανατηφόρο ατύχημα.

Πώς να αντιμετωπίσετε τις κρίσεις πανικού στο αεροπλάνο;

Αν αρχίσετε να αισθάνεστε άγχος πτήσης στη μέση μιας πτήσης, είναι πιθανό αυτός ο πανικός να επιδεινωθεί γρήγορα αν νιώθετε παγιδευμένοι και δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια έξοδο κινδύνου. Ως εκ τούτου, η άμεση έναρξη ασκήσεων αναπνοής μπορεί να σας βοηθήσει να ηρεμήσετε.

Ίσως θελήσετε να κλείσετε τα μάτια σας και να οραματιστείτε κάτι που σας χαλαρώνει και απαλύνει τον φόβο σας για την πτήση. Ίσως αυτό να είναι εσείς να ξαπλώνετε στην παραλία του ενδεχόμενου προορισμού των διακοπών σας ή ένα ήσυχο τοπίο.

Επιτρέψτε στον εαυτό σας να χαλαρώσει. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι έχετε τον έλεγχο μέσα σε έναν περιορισμένο χώρο, ακόμη και αν αισθάνεστε εκτός ελέγχου. Εξασκώντας τις τεχνικές κατά του άγχους, μπορείτε να αρχίσετε να αισθάνεστε δυνατοί.

Μπορείτε επίσης να εξασκηθείτε σε απλές τεχνικές απόσπασης της προσοχής, όπως:

  • Να ακούτε μουσική
  • Ακούγοντας podcasts
  • Παρακολουθώντας μια ανακουφιστική ταινία ή τηλεοπτική σειρά
  • Κάνοντας ένα παζλ
  • Διαβάζοντας ένα βιβλίο

Αν αισθάνεστε εξαιρετικά άβολα, μη διστάσετε να καλέσετε το προσωπικό του αεροσκάφους, το οποίο έχει εκπαιδευτεί να αντιμετωπίζει τους επιβάτες που παλεύουν με το άγχος.

Εάν σας έχει συνταγογραφηθεί φαρμακευτική αγωγή για το άγχος ή τις κρίσεις πανικού, βεβαιωθείτε ότι την έχετε πρόχειρη.

Πώς να υποστηρίξετε κάποιον που φοβάται τις πτήσεις;

Εάν δεν πάσχετε από φόβο πτήσης ή άγχος πτήσης, αλλά έχετε ένα αγαπημένο σας πρόσωπο που πάσχει, μπορεί να είναι δύσκολη η αντιμετώπιση της κατάστασης, ίσως επειδή φοβάστε μήπως κάνετε την κατάσταση χειρότερη. Αναγνωρίστε ότι η πτήση μπορεί να είναι κάτι τρομακτικό, χωρίς να ακυρώνετε το πώς αισθάνεται προσθέτοντας ότι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν εσείς (ή εκείνοι) δεν είστε συχνοί επιβάτες. Πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν είναι μόνοι τους.

Αναφέρετε ότι και άλλοι άνθρωποι στην ίδια πτήση μπορεί να έχουν παρόμοιο άγχος πτήσης. Μπορείτε επίσης να εξηγήσετε ότι, αν και δεν υπάρχει μηδενική πιθανότητα να αντιμετωπίσετε μια καταστροφική κατάσταση, η πιθανότητα είναι ελάχιστη, καθώς χιλιάδες αεροπλάνα πετούν καθημερινά, αλλά δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου περιστατικά. Μπορείτε να είστε ρεαλιστές και ταυτόχρονα καθησυχαστικοί. Η μείωση της πεποίθησής τους ότι οι πτήσεις είναι τρομακτικές εξηγώντας την πιθανότητα με αυτόν τον τρόπο μπορεί να είναι χρήσιμη.

Μπορεί να είναι χρήσιμο να εξασκηθείτε σε θετικές επιβεβαιώσεις με το αγαπημένο σας πρόσωπο. Καθώς τις απαγγέλλετε, θα πρέπει να ζητάτε από το άλλο άτομο να επαναλάβει κάθε φράση. Οι φράσεις αυτές μπορεί να είναι:

  • Είμαι ασφαλής
  • Έχω τον έλεγχο
  • Είμαι σε καλά χέρια
  • Οι φόβοι μου δεν είναι πραγματικότητες
  • Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας
  • Τα αεροπλάνα κάνουν θόρυβο και αυτό είναι φυσιολογικό
  • Οι αναταράξεις είναι σαν μια λακκούβα στο δρόμο
  • Θα απολαύσω το ταξίδι μου

Πώς να διαχειριστείτε τον φόβο των πτήσεων μετά την πανδημία

Ο φόβος των πτήσεων μπορεί να έρθει με ένα πρόσθετο επίπεδο ανησυχίας μετά την πανδημία. Δεν είναι μόνο ο φόβος του να βρίσκεσαι στον ουρανό και να μην μπορείτε να φύγετε από το αεροσκάφος, αλλά οι επιβάτες μπορεί να έχουν φόβο για τα μικρόβια ή για την προσβολή από το COVID-19.

Αυτό που είναι σημαντικό να θυμόμαστε είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εργαστεί σκληρά για να εφαρμόσουν διαδικασίες που διασφαλίζουν την υγεία και την ασφάλεια των επιβατών τους.

Θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι εσείς και οι αγαπημένοι σας ακολουθείτε τις οδηγίες του COVID-19 και να λαμβάνετε τις δικές σας προφυλάξεις (όπως η χρήση απολυμαντικού χεριών και η χρήση μάσκας για την κάλυψη του προσώπου) και να αναφέρετε τυχόν ανησυχίες σας στο προσωπικό. Εάν χρειάζεστε διευκρινίσεις σχετικά με τους ισχύοντες κανόνες, επικοινωνήστε με την αεροπορική εταιρεία για να σας ηρεμήσει.

+ 8 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Americans and Brits remain wary of flying https://yougov.co.uk/topics/travel/articles-reports/2021/07/07/americans-and-brits-remain-wary-flying

HOW RISKY IS FLYING? https://www.pbs.org/wgbh/nova/planecrash/risky.html

8 Steps to Overcoming Your Fear of Flying https://adaa.org/understanding-anxiety/specific-phobias/treatment/8-Steps-to-Overcoming-Your-Fear-of-Flying

How can I overcome my fear of flying? https://adaa.org/living-with-anxiety/ask-and-learn/ask-expert/how-can-i-overcome-my-fear-of-flying

How to Get Over Your Fear of Flying in 9 Simple Steps https://www.travelandleisure.com/travel-tips/getting-over-fear-of-flying

Comparing the fatality risks in the United States transportation across modes and over time. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0739885912002156?via%3Dihub

Processes contributing to the maintenance of flying phobia: A narrative review https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00754/full

Efficacy of an internet-based exposure treatment for flying phobia (NO-FEAR Airlines) with and without therapist guidance: A randomized controlled trial. https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12888-019-2060-4