Υγεία Δέρματος

Έκζεμα: Τι ρόλο παίζει η διατροφή στη διαχείριση των συμπτωμάτων;

Η υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών είναι γνωστό πως μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση διαφόρων προβλημάτων υγείας. Για παράδειγμα, άτομα που παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα τους μπορεί να επωφεληθούν από τη μειωμένη κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε ανθυγιεινά κορεσμένα λιπαρά και την ενσωμάτωση περισσότερων λαχανικών και άπαχων πουλερικών στη διατροφή τους.

Η διατροφή μπορεί να επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό και την υγεία του δέρματος. Για το λόγο αυτό, θεωρείται πως ορισμένες διατροφικές αλλαγές μπορεί να είναι εξαιρετικά ευεργετικές για την ανακούφιση των συμπτωμάτων σε άτομα με έκζεμα.

Τι είναι το έκζεμα;

Το έκζεμα, ή αλλιώς γνωστό ως ατοπική δερματίτιδα, είναι μια χρόνια φλεγμονώδης πάθηση του δέρματος, η οποία προκαλεί φαγούρα και αφήνει το δέρμα κόκκινο, ξηρό και γεμάτο επίπονες φουσκάλες. Το έκζεμα εμφανίζεται πιο συχνά σε παιδιά ηλικίας κάτω των 2 ετών, αλλά μπορεί να επηρεάσει και άτομα μεγαλύτερων ηλικιών. Τα αίτια εμφάνισης της πάθησης δεν είναι σαφή, αλλά θεωρείται πως κληρονομικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορεί να ευθύνονται για την ανάπτυξή της.

Τι ρόλο παίζει η διατροφή στη διαχείριση των συμπτωμάτων του εκζέματος;

Ορισμένες αλλαγές στη διατροφή μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση των συμπτωμάτων του εκζέματος, όπως για παράδειγμα η αποφυγή της κατανάλωσης τροφών που μπορεί να προκαλέσουν αλλεργίες και δυσανεξία. Οι τροφές αυτές μπορεί να προκαλέσουν αντιδράσεις στο σώμα, οι οποίες στη συνέχεια προκαλούν έξαρση του εκζέματος. Ωστόσο, κάθε άτομο μπορεί να παρουσιάζει ευαισθησίες σε διαφορετικά τρόφιμα, με αποτέλεσμα να απαιτείται εξατομικευμένη προσέγγιση. Ο εντοπισμός των τροφών, που πιθανώς προκαλούν τέτοιες αντιδράσεις, και η αφαίρεσή τους από τη διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή των εξάρσεων του εκζέματος και βελτίωση των συμπτωμάτων της.

Γενικότερα, η κατανάλωση τροφών με αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, όπως ο κουρκουμάς και το τζίντζερ, μπορεί επίσης να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του εκζέματος και άλλων φλεγμονωδών δερματικών παθήσεων.

Ποιες τροφές έχουν συνδεθεί με την έξαρση του εκζέματος;

Η διατροφή δεν σχετίζεται άμεσα με την πρόκληση εκζέματος σε άτομα που δεν πάσχουν ήδη από αυτή, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσει αύξηση των συμπτωμάτων. Συγκεκριμένα, άτομα που είναι αλλεργικά ή ευαίσθητα σε ορισμένες τροφές μπορεί να εμφανίσουν επιδείνωση των συμπτωμάτων ύστερα από την κατανάλωσή αυτών. Οι πιο κοινές τροφικές αλλεργίες ή δυσανεξίες είναι οι εξής:

Τρόφιμα που περιέχουν συντηρητικά, τεχνητά συστατικά και πρόσθετα σάκχαρα μπορεί επίσης να επιδεινώσουν τα συμπτώματα του εκζέματος σε μερικά άτομα. Παραδείγματα αποτελούν τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε trans λιπαρά, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, το fast food και τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη, που μπορεί να οδηγήσουν σε φλεγμονή.

Ποιες τροφές μπορεί να βοηθησούν στη μείωση των συμπτωμάτων του εκζέματος;

Το έκζεμα είναι μια φλεγμονώδης πάθηση, επομένως η ενσωμάτωση περισσότερων αντιφλεγμονωδών τροφών στη διατροφή μπορεί να είναι ευεργετική για τη μείωση των συμπτωμάτων αυτής. Μερικές τέτοιες τροφές είναι οι εξής:

  • Λιπαρά ψάρια

Τα λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλες, σκουμπρί, τόνος, κλπ) είναι πλούσια πηγή ω-3 λιπαρών οξέων, τα οποία βοηθούν στην καταπολέμηση της φλεγμονής στο σώμα.

  • Τροφές πλούσιες σε προβιοτικά

Τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση και είναι πλούσιες σε προβιοτικά, δηλαδή ευεργετικά βακτήρια που προάγουν την καλή υγεία του εντέρου, μπορεί να βοηθήσουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Παραδείγματα τέτοιων τροφών είναι το γιαούρτι, το κεφίρ, η σούπα miso, το ξινολάχανο, κλπ.

  • Τροφές πλούσιες σε φλαβονοειδή

Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή, όπως η κερσετίνη, βοηθούν στην καταπολέμηση της φλεγμονής, η οποία συμβάλει στην ανάπτυξη του εκζέματος. Τα πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά, όπως μήλα, κεράσια, σπανάκι και λάχανο, ανήκουν στην κατηγορία αυτή.

Η κατανάλωση άφθονου νερού κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι επίσης εξαιρετικά σημαντική για την ενυδάτωση του δέρματος και πρόληψη της έξαρσης του εκζέματος.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

The Best Diets for Eczema https://health.clevelandclinic.org/eczema-diet/

How to Create an Eczema-Friendly Diet https://www.healthline.com/health/skin-disorders/eczema-diet

Eczema elimination diet and foods to eat https://www.medicalnewstoday.com/articles/320855

Diet and Dermatitis: Food Triggers https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3970830/

Eczema Causes and Triggers https://nationaleczema.org/eczema/causes-and-triggers-of-eczema/

Diet and eczema: a review of dietary supplements for the treatment of atopic dermatitis https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5006549/