Γυναίκα

Ο τοκετός μπορεί να αλλάξει μόνιμα τα οστά της μητέρας

Η μητρότητα μπορεί να προκαλέσει αλλαγές, όχι μόνο στην εμφάνιση του σώματος των γυναικών, αλλά και στα οστά τους, σύμφωνα με νέα μελέτη. (Εγκυμοσύνη και τοκετός: Ποια είναι τα δικαιώματά σας; Πώς θα υποστηρίξετε το μωρό και τον εαυτό σας;)

Ο τοκετός μπορεί να αλλάξει μόνιμα τα οστά της μητέρας;

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο PLOS One, οι θηλυκοί πίθηκοι που πέρασαν από εγκυμοσύνη, είχαν χαμηλότερα επίπεδα ασβεστίου, μαγνησίου και φώσφορου στα οστά τους, δείχνοντας για πρώτη φορά νέους τρόπους με τους οποίους τα θηλυκά σώματα αλλάζουν από την εγκυμοσύνη και τον θηλασμό. (Πρόωρος τοκετός: Αυξάνεται δραματικά ο κίνδυνος από την ατμοσφαιρική ρύπανση)

Σύμφωνα με την επικεφαλής συγγραφέα της μελέτης και διδακτορική φοιτήτρια του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Paola Ο Cerrito, τα ευρήματα της μελέτης δίνουν πρόσθετες πληροφορίες και ενδείξεις για τη βαθιά επίδραση που έχει η αναπαραγωγή στον γυναικείο οργανισμό και σώμα, αποδεικνύοντας παράλληλα ότι ο σκελετός, δεν είναι ένα στατικό όργανο, αλλά ένα δυναμικό όργανο το οποίο αλλάζει ανάλογα με τα γεγονότα που συμβαίνουν στη ζωή του ανθρώπου και όλων των άλλων ζωντανών οργανισμών. (Οστεοπόρωση: Η άσκηση βοηθά στην οικοδόμηση δυνατών οστών;)

Η παρούσα μελέτη αξιολόγησε τα οστά των πιθήκων ρέζους, που μοιράζονται το 93% των γονιδίων τους με τους ανθρώπους, σύμφωνα με τα  Εθνικά Ερευνητικά Κέντρα Πρωτευόντων. Τα εν λόγω ζώα μάλιστα, έχουν χρησιμοποιηθεί στην έρευνα που άνοιξε το δρόμο για πολλές ιατρικές ανακαλύψεις, όπως οι θεραπείες για τον HIV/AIDS, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούνται ως πειραματικά μοντέλα για την έρευνα που πραγματοποιείται για τη νόσο του Αλτσχάιμερ. (Βιταμίνη Ε: Πώς προστατεύει τον ανθρώπινο οργανισμό;)

Η εμμηνόπαυση είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι επηρεάζει την υγεία των οστών, η οποία συνδέεται με τα επίπεδα του ασβεστίου και του φωσφόρου. Η παρούσα μελέτη όμως, εξέτασε την εγκυμοσύνη και τον θηλασμό, αλλά δεν εξέτασε μόνο τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν την υγεία των οστών, αλλά παράλληλα κατάφερε να επισημάνει περαιτέρω τη διαρκώς μεταβαλλόμενη κατάσταση των οστών με βάση τα γεγονότα της ζωής ενός ζωντανού θηλυκού οργανισμού. (Ποια είναι η λειτουργία των οστών; Γιατί έχουμε οστά;)

«Η έρευνά μας δείχνει ότι ακόμη και πριν από τη διακοπή της γονιμότητας (εμμηνόπαυση), ο σκελετός ανταποκρίνεται δυναμικά στις αλλαγές της αναπαραγωγικής κατάστασης», υπογράμμισε η Cerrito. «Επιπλέον, τα ευρήματα στα οποία καταλήξαμε επιβεβαιώνουν τον σημαντικό αντίκτυπο που έχει ο τοκετός σε έναν γυναικείο οργανισμό. Οι αποδείξεις της αναπαραγωγικής κατάστασης, παραμένουν γραμμένες εφ΄ όρου ζωής στα γυναικεία οστά». (Πώς να προστατέψτε τα γόνατά σας από τη χειρουργική επέμβαση)

Πώς θα μειώσετε τον κίνδυνο οστεοπόρωσης;

Για να μειώσετε τον κίνδυνο οστεοπόρωσης ακολουθήστε τις πιο κάτω συμβουλές:

1. Ασβέστιο

Τόσο οι γυναίκες, όσο και οι άνδρες, 18-50 ετών, πρέπει να λαμβάνουν καθημερινά 1.000 χιλιοστόγραμμα ασβεστίου. Καλές πηγές ασβεστίου είναι:

  • Γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά
  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά
  • Σολομός και σαρδέλες
  • Σόγια
  • Δημητριακά εμπλουτισμένα με ασβέστιο
  • Χυμός πορτοκαλιού

Σε περίπτωση που δυσκολεύεστε να εξασφαλίσετε ικανοποιητική ποσότητα ασβεστίου μέσω της διατροφής σας, συζητήστε με τον γιατρό σας το ενδεχόμενο συμπληρωμάτων.

2. Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D βελτιώνει την ικανότητα του σώματος να απορροφά το ασβέστιο και ταυτόχρονα βελτιώνει και την υγεία των οστών. Για να εξασφαλίσετε βιταμίνη D, μπορείτε να εκθέτετε το σώμα σας στον ήλιο, αλλά φροντίστε να χρησιμοποιείτε πάντα αντηλιακό.  Επιπρόσθετα, βιταμίνη D μπορείτε να εξασφαλίσετε και μέσω της διατροφής σας, καταναλώνοντας μουρουνέλαιο, πέστροφα και σολομό. Σημειώνεται ότι υπάρχουν γάλατα και δημητριακά που είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνη D, τα οποία μπορείτε επίσης να καταναλώσετε. (6 δαμάσκηνα την ημέρα μειώνουν τον κίνδυνο φλεγμονής και οστεοπόρωσης)

3. Άσκηση

Η άσκηση δυναμώνει τα οστά και επιβραδύνει την οστική απώλεια. Για να αποκομίσετε όσα περισσότερα οφέλη μπορείτε από την άσκηση, αρχίστε να γυμνάζεστε από νεαρή ηλικία. Οι ειδικοί συνιστούν 150 λεπτά άσκησης την εβδομάδα.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Giving Birth May Permanently Alter a Mother’s Bones https://www.webmd.com/baby/news/20221104/giving-birth-may-permanently-alter-a-mothers-bones

Elemental composition of primary lamellar bone differs between parous and nulliparous rhesus macaque females https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0276866

Anthropologists Find New Ways Female Bones Are Permanently Altered After Giving Birth https://www.nyu.edu/about/news-publications/news/2022/november/anthropologists-find-new-ways-female-bones-are-permanently-alter.html

Frequently Asked Questions about Nonhuman Primates in Research https://nprcresearch.org/primate/faq.php

Osteoporosis https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/osteoporosis/symptoms-causes/syc-20351968