Τι αισθάνεσαι;

Παθολογικά

Διαταραχές του ύπνου

Τι είναι οι διαταραχές του ύπνου;

Οι διαταραχές του ύπνου είναι μία ομάδα παθήσεων που επηρεάζουν την ικανότητα να κοιμάστε καλά σε τακτική βάση. Ανεξάρτητα από το εάν προκαλούνται από κάποιο πρόβλημα υγείας ή υψηλά επίπεδα άγχους, οι διαταραχές ύπνου γίνονται ένα διαρκώς αυξανόμενο πρόβλημα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Συγκεκριμένα, περισσότερο από το 75% των Αμερικανών μεταξύ 20 και 59 ετών αναφέρουν πως έχουν δυσκολίες στον ύπνο τακτικά.

Τα περισσότερα άτομα περιστασιακά παρουσιάζουν προβλήματα στον ύπνο λόγω άγχους, δύσκολων εργασιακών ωραρίων και ποικίλων εξωτερικών παραγόντων. Όταν όμως αυτά τα προβλήματα αρχίζουν να συμβαίνουν σε τακτική βάση και παρεμποδίζουν την καθημερινή σας ζωή, αυτό μπορεί να υποδεικνύει μία διαταραχή του ύπνου.

Ανάλογα με τον τύπο της διαταραχής του ύπνου, τα άτομα μπορεί να δυσκολεύονται να κοιμηθούν και να αισθάνονται εξαιρετικά κουρασμένα καθόλη τη διάρκεια της ημέρας. Η έλλειψη ύπνου έχει αρνητική επίπτωση στα επίπεδα ενέργειας, στη διάθεση, τη συγκέντρωση και τη γενικότερη εικόνα της υγείας.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι διαταραχές του ύπνου μπορεί να αποτελούν σύμπτωμα μιας άλλης σωματικής ή ψυχικής πάθησης. Αυτά τα προβλήματα επιλύονται μόλις ακολουθεί η κατάλληλη θεραπεία για την υποκείμενη αιτία. Όταν οι διαταραχές του ύπνου δεν προκαλούνται από κάποια άλλη πάθηση, η θεραπεία συνήθως περιλαμβάνει συνδυασμό ιατρικών θεραπειών και αλλαγών στον τρόπο ζωής.

Είναι σημαντικό να λάβετε διάγνωση και θεραπεία αμέσως αν υποπτεύεστε ότι έχετε κάποια διαταραχή του ύπνου. Αν δεν αντιμετωπιστούν, οι αρνητικές επιπτώσεις των διαταραχών του ύπνου μπορεί να οδηγήσουν σε περαιτέρω επιπλοκές της υγείας. Μπορεί να επηρεάσουν την απόδοση σας στην εργασία, να προκαλέσουν εντάσεις στις διαπροσωπικές σχέσεις και να παρεμποδίσουν την ικανότητά σας να πραγματοποιείτε καθημερινές δραστηριότητες.

Συμπτώματα

Ποια είναι τα συμπτώματα των διαταραχών του ύπνου;

Τα συμπτώματα διαφέρουν ανάλογα με την σοβαρότητα και τον τύπο της διαταραχής του ύπνου. Επίσης ποικίλλουν όταν οι διαταραχές είναι αποτέλεσμα μιας άλλης πάθησης. Ωστόσο, γενικά συμπτώματα διαταραχών του ύπνου περιλαμβάνουν:

  • Δυσκολία να αποκοιμηθείτε ή να παραμείνετε κοιμισμένοι
  • Κόπωση κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Έντονη ανάγκη σύντομων ύπνων κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Ευερεθιστότητα ή αγωνία
  • Έλλειψη συγκέντρωσης
  • Κατάθλιψη

Αίτια

Ποιες είναι οι αιτίες των διαταραχών του ύπνου;

Υπάρχουν πολλές παθήσεις ασθένειες και διαταραχές που μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στον ύπνο. Σε πολλές περιπτώσεις, οι διαταραχές του ύπνου εμφανίζονται ως αποτέλεσμα ενός υποκειμένου ιατρικού προβλήματος.

Αλλεργίες και αναπνευστικά προβλήματα

Αλλεργίες, κρυολογήματα και λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος καθιστούν δύσκολη την αναπνοή τη νύχτα. Η ανικανότητα αναπνοής μέσω της μύτης μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στον ύπνο.

Νυκτουρία

Η νυκτουρία, ή συχνή ούρηση τη νύχτα, διακόπτει τον ύπνο και σας αναγκάζει να ξυπνάτε κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ορμονικές διαταραχές και ασθένειες του ουροποιητικού συστήματος μπορεί να συνεισφέρουν στην εμφάνιση της νόσου. Θα πρέπει να καλέσετε αμέσως το γιατρό σας αν η συχνή ενούρηση συνοδεύεται από αιμορραγία ή πόνο.

Χρόνιος πόνος

Ο διαρκής πόνος μπορεί να καταστήσει δύσκολο τον ύπνο τη νύχτα. Μπορεί, για παράδειγμα, να ξυπνάτε κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ορισμένες από τις πιο κοινές αιτίες χρόνιου πόνου περιλαμβάνουν:

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο χρόνιος πόνος μπορεί να επιδεινώνεται από τις διαταραχές του ύπνου. Για παράδειγμα, οι γιατροί πιστεύουν ότι η ανάπτυξη της ινομυαλγίας μπορεί να σχετίζεται με προβλήματα στον ύπνο.

Άγχος και αγωνία

Το άγχος και η αγωνία έχουν συχνά αρνητική επίπτωση στην ποιότητα του ύπνου. Μπορεί να είναι δύσκολο να κοιμηθείτε ή να παραμείνετε κοιμισμένοι. Εφιάλτες, υπνολαλία ( ομιλία κατά τον ύπνο) ή υπνοβασία μπορεί να διακόπτουν τον ύπνο σας.

Τύποι

Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι διαταραχών του ύπνου;

Υπάρχει μία πληθώρα διαφορετικών τύπων διαταραχών του ύπνου, ορισμένοι από τους οποίους προκαλούνται από υποκείμενες παθήσεις.

Αϋπνία

Η αϋπνία αναφέρεται στην ανικανότητα να αποκοιμηθείτε ή να παραμείνετε κοιμισμένοι. Αυτό μπορεί να προκληθεί από jetlag, στρες και αγωνία, ορμονικές διαταραχές ή πεπτικά προβλήματα. Μπορεί επίσης να αποτελεί σύμπτωμα κάποιας άλλης πάθησης. Η αϋπνία μπορεί να αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα για τη γενικότερη εικόνα της υγείας σας και την ποιότητα ζωής σας και δύναται να προκαλέσει:

  • Κατάθλιψη
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση
  • Ευερεθιστότητα
  • Αύξηση βάρους
  • Προβλήματα στην απόδοση στην εργασία ή το σχολείο

Δυστυχώς, η αϋπνία είναι εξαιρετικά συνήθης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Περίπου 50% των Αμερικανών ενηλίκων βιώνουν αϋπνία σε κάποιο στάδιο της ζωής τους. Η διαταραχή είναι περισσότερο κοινή μεταξύ των ηλικιωμένων και των γυναικών.

Η αϋπνία συνήθως ταξινομείται σε έναν από τους τρεις τύπους:

  • Χρόνια, όταν η αϋπνία εκδηλώνεται σε τακτική βάση για τουλάχιστον ένα μήνα
  • Διαλειμματική, όταν η αϋπνία συμβαίνει περιοδικά
  • Παροδική, όταν η αϋπνία διαρκεί μόνο για λίγες νύχτες στη φόρα

Υπνική άπνοια

Η υπνική άπνοια χαρακτηρίζεται από παύση στην αναπνοή κατά τη διάρκεια του ύπνου. Αυτή είναι μία σοβαρή ιατρική πάθηση που οδηγεί σε μειωμένη πρόσληψη οξυγόνου. Αυτό με τη σειρά του μπορεί σας αναγκάζει να ξυπνάτε κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Παραϋπνίες

Οι παραϋπνίες είναι μία τάξη διαταραχών του ύπνου που προκαλούν μη φυσιολογικές κινήσεις και συμπεριφορές κατά τη διάρκεια του ύπνου, όπως:

Σύνδρομο ανήσυχων ποδιών

Το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών (RLS) είναι μία ακατανίκητη ανάγκη να κινείτε τα πόδια σας. Αυτή η ανάγκη συχνά συνοδεύεται από αίσθημα μυρμηγκιάσματος στα πόδια. Παρόλο που αυτά τα συμπτώματα μπορεί να εκδηλωθούν κατά τη διάρκεια της ημέρας, κυριαρχούν τη νύχτα. Το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών συχνά σχετίζεται με συγκεκριμένες παθήσεις, όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας και η νόσος του Parkinson, αλλά η ακριβής αιτία παραμένει άγνωστη.

Ναρκοληψία

Η ναρκοληψία χαρακτηρίζεται από επεισόδια ύπνου κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό σημαίνει ότι ξαφνικά αισθάνεστε τρομερή κόπωση και σας παίρνει ο ύπνος χωρίς να το αντιλαμβάνεστε. Η διαταραχή μπορεί επίσης να προκαλέσει παράλυση του ύπνου, κατά την οποία είστε σωματικά ανίκανοι να κινηθείτε ακριβώς μόλις ξυπνήσετε. Παρόλο που η ναρκοληψία μπορεί να εκδηλωθεί από μόνη της, σχετίζεται και με συγκεκριμένες νευρολογικές διαταραχές, όπως η πολλαπλή σκλήρυνση.

Διάγνωση

Πώς διαγιγνώσκονται οι διαταραχές του ύπνου;

Ο γιατρός θα πραγματοποιήσει μία κλινική εξέταση και θα συλλέξει πληροφορίες αναφορικά με τα συμπτώματα και το ιατρικό ιστορικό σας. Επίσης μπορεί να ζητήσει επιπλέον εξετάσεις, όπως:

  • Πολυυπνογραφία: μία μελέτη ύπνου που αξιολογεί τα επίπεδα οξυγόνου, τις κινήσεις του σώματος και τα εγκεφαλικά κύματα για να καθορίσει πώς διακόπτεται ο ύπνος σας
  • Ηλεκτροεγκεφαλογράφημα: ένα τεστ που αξιολογεί την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου και ανιχνεύει πιθανά προβλήματα που σχετίζονται με τη δραστηριότητα αυτή
  • Γενετικές εξετάσεις αίματος: μία εξέταση αίματος που συχνά χρησιμοποιείται για τη διάγνωση της ναρκοληψίας και άλλων υποκειμένων ιατρικών παθήσεων που μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα ύπνου

Αυτές οι εξετάσεις είναι κρίσιμες για τον καθορισμό της βέλτιστης θεραπείας για τις διαταραχές του ύπνου.

Θεραπεία

Πώς αντιμετωπίζονται οι διαταραχές του ύπνου;

Η θεραπεία των διαταραχών του ύπνου ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο και την υποκείμενη αιτία. Ωστόσο, γενικά περιλαμβάνει συνδυασμό ιατρικών θεραπειών και αλλαγών στον τρόπο ζωής.

Ιατρικές θεραπείες

Οι ιατρικές θεραπείες για τις διαταραχές του ύπνου μπορεί να περιλαμβάνουν οποιοδήποτε από τα ακόλουθα:

  • Φάρμακα για τον ύπνο
  • Συμπληρώματα μελατονίνης
  • Φάρμακα για την αλλεργία ή το κρυολόγημα
  • Φάρμακα για οποιαδήποτε υποκείμενα προβλήματα υγείας
  • Αναπνευστικές συσκευές ή χειρουργική επέμβαση (συνήθως για την υπνική άπνοια)
  • Προστατευτικό μασελάκι δοντιών (συνήθως για το τρίξιμο των δοντιών)

Αλλαγές του τρόπου ζωής

Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορούν να βελτιώσουν σε σημαντικό βαθμό την ποιότητα του ύπνου, ιδιαίτερα όταν συνδυάζονται με ιατρικές θεραπείες. Σκεφτείτε να δοκιμάσετε τα ακόλουθα:

  • Ενσωματώστε περισσότερα λαχανικά και ψάρια στη διατροφή σας και μειώστε την πρόσληψη ζάχαρης
  • Μειώστε τα επίπεδα του στρες μέσω της άσκησης
  • Δημιουργήστε και παραμείνετε πιστοί σε μία τακτική ρουτίνα ύπνου
  • Πίνετε λιγότερο νερό πριν τον ύπνο
  • Περιορίστε την πρόσληψη καφεΐνης, ιδιαίτερα αργά το απόγευμα ή το βράδυ
  • Μειώστε τη χρήση καπνού και αλκοόλ
  • Καταναλώστε μικρότερα γεύματα χαμηλά σε υδατάνθρακες πριν τον ύπνο

Με το να κοιμάστε και να ξυπνάτε κάθε μέρα περίπου την ίδια ώρα μπορείτε να βελτιώσετε σημαντικά την ποιότητα του ύπνου σας. Παρόλο που μπορεί να επιθυμείτε να κοιμηθείτε περισσότερο τα σαββατοκύριακα, για παράδειγμα, αυτό μπορεί να καταστήσει πιο δύσκολο το πρωινό ξύπνημα και τον ύπνο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.

Έκβαση

Ποια είναι η έκβαση για τα άτομα με διαταραχές του ύπνου;

Οι επιπτώσεις των διαταραχών του ύπνου μπορεί να παρεμποδίζουν τόσο πολύ την καθημερινότητά σας, ώστε να επιθυμείτε άμεση ανακούφιση. Δυστυχώς, μακροχρόνιες περιπτώσεις είναι πιο δύσκολο να θεραπευτούν. Ωστόσο, αν παραμείνετε πιστοί στο θεραπευτικό πλάνο και επικοινωνείτε τακτικά με τον γιατρό σας, τελικά θα είστε σε θέση να κοιμάστε καλύτερα.

+ 6 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

1. Familydoctor.org Editorial Staff. (2013, October). Melatonin familydoctor.org/familydoctor/en/drugs-procedures-devices/over-the-counter/melatonin.html

2. Insomnia. (n.d.) ucsfhealth.org/conditions/insomnia/index.html

3. Mayo Clinic Staff. (2014, December 4). Polysomnography (sleep study) mayoclinic.org/tests-procedures/polysomnography/basics/definition/prc-20013229

4. Parasomnias. (2013, October 20) my.clevelandclinic.org/services/neurological_institute/sleep-disorders-center/disorders-conditions/hic-parasomnias

5. Sleep disorders problems. (n.d.) sleepfoundation.org/sleep-disorders-problems

6. Smith, M. Robinson, L., & Segal, R. (2015, August). Sleep disorders and sleeping problems helpguide.org/articles/sleep/sleep-disorders-and-sleeping-problems.htm

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι