Διατροφή

Vegan διατροφή: Ποια μπορεί να είναι τα οφέλη της για την υγεία;

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι στις μέρες μας στρέφονται προς την υιοθέτηση μιας vegan διατροφής. Η vegan διατροφή είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά που προέρχονται από τροφές φυτικής προέλευσης και χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά, καθώς αποκλείει όλα τα προϊόντα ζωικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένου του κρέατος, των αυγών, των γαλακτοκομικών, ακόμη και του μελιού. Τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί είναι οι βασικές πηγές πρόσληψης θρεπτικών συστατικών για τα άτομα που ακολουθούν μια vegan διατροφή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές φορές να παρουσιάζονται ελλείψεις μερικών συστατικών, που προσλαμβάνονται ευκολότερα από τα ζωικά τρόφιμα, όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο, η βιταμίνη Β12 και η βιταμίνη D.

Παρόλα αυτά μια καλοσχεδιασμένη vegan δίαιτα μπορεί να παρέχει υψηλές συγκεντρώσεις απαραίτητων θρεπτικών συστατικών και να προσφέρει σημαντικά οφέλη για την υγεία, τα οποία θα αναλυθούν παρακάτω.

1.     Μια vegan διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους

Σύμφωνα με αρκετές μελέτες, η vegan διατροφή μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική στην απώλεια βάρους και παροχή μακροθρεπτικών συστατικών από μια χορτοφαγική ή πλήρη διατροφή, που περιλαμβάνει τροφές ζωικής προέλευσης. Αυτό συμβαίνει πιθανότατα διότι οι ζωικές τροφές έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λιπαρά και θερμίδες, ενώ αντιθέτως οι φυτικές τροφές έχουν λιγότερες θερμίδες και μεγάλες ποσότητες φυτικών ινών, που βοηθούν στη διαχείριση του βάρους. Τα άτομα που ακολουθούν vegan δίαιτες τείνουν επίσης να έχουν χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) απ’ όσους ακολουθούν άλλες δίαιτες.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως η κατανάλωση πολλών επεξεργασμένων τροφών ή τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, στο πλαίσιο μιας vegan διατροφής, μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα και να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους.

2.     Μια vegan διατροφή μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2

Η αυξημένη πρόσληψη φυτικών τροφών και η μείωση της κατανάλωσης τροφών ζωικής προέλευσης, όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά, έχει συνδεθεί με το μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. Ορισμένες μελέτες έχουν διαπιστώσει πως διαβητικά άτομα που ακολουθούν μια vegan διατροφή και καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες υγιεινών τροφών, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και οι ξηροί καρποί, εμφανίζουν συνήθως μειωμένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

3.     Μια vegan διατροφή μπορεί να προστατέψει από ορισμένα είδη καρκίνου

Η κακή διατροφή έχει συνδεθεί με την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης ορισμένων ειδών καρκίνου. Συγκεκριμένα, η αποφυγή της υπερβολικής κατανάλωσης κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος και η κατανάλωση φυτικών τροφών, πλούσιων σε φυτικές ίνες και βιοδραστικά συστατικά αντ’ αυτών, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου καρκίνου του προστάτη, του παχέος εντέρου, του στομάχου και του μαστού. Ωστόσο, απαιτείται παραπάνω έρευνα για τη διερεύνηση των πιθανών μηχανισμών.

4.     Μια vegan διατροφή μπορεί να ενισχύσει την υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος

Οι καλά σχεδιασμένες vegan δίαιτες, που περιλαμβάνουν μεγάλη κατανάλωση φρέσκων φρούτων, λαχανικών, οσπρίων και άλλων τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, έχουν συνδεθεί με τη μείωση των παραγόντων κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων. Συγκεκριμένα, ορισμένες μελέτες έχουν δείξει πως μια vegan διατροφή είναι πιο αποτελεσματική στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης στο αίμα, απ’ ότι δίαιτες που περιλαμβάνουν κατανάλωση άφθονων ζωικών προϊόντων. Οι φυτικές ίνες, που περιλαμβάνουν πολλές τροφές φυτικής προέλευσης, θεωρούνται επίσης εξαιρετικά ευεργετικές για την καλή υγεία της καρδιάς.

5.     Μια vegan διατροφή μπορεί να συμβάλει στη μείωση του πόνου της αρθρίτιδας

Μια vegan διατροφή, σύμφωνα με αρκετές μελέτες, μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση ορισμένων συμπτωμάτων της αρθρίτιδας, όπως ο πόνος, το πρήξιμο και η δυσκαμψία στις αρθρώσεις. Τα πιθανά αυτά ευεργετικά αποτελέσματα θεωρείται πως οφείλονται στην υψηλή περιεκτικότητα των φυτικών τροφών σε αντιοξειδωτικά, φυτικές ίνες και προβιοτικά. Ωστόσο, απαιτείται περαιτέρω έρευνα ώστε αυτά να επιβεβαιωθούν.

+ 7 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

6 Science-Based Health Benefits of Eating Vegan https://www.healthline.com/nutrition/vegan-diet-benefits

What to know about vegan diets https://www.medicalnewstoday.com/articles/149636#_noHeaderPrefixedContent

Vegetarian, vegan diets and multiple health outcomes: A systematic review with meta-analysis of observational studies https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408398.2016.1138447?journalCode=bfsn20

Plant‐Based Diets Are Associated With a Lower Risk of Incident Cardiovascular Disease, Cardiovascular Disease Mortality, and All‐Cause Mortality in a General Population of Middle‐Aged Adults https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.119.012865

Association Between Plant-Based Dietary Patterns and Risk of Type 2 Diabetes https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2738784?guestAccessKey=5e8aaedb-e77d-4bc1-9d52-b626e406138e&utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=072219

Comparative effectiveness of plant-based diets for weight loss: A randomized controlled trial of five different diets https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900714004237

Vegan Diet Health Benefits in Metabolic Syndrome https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7999488/