Τι αισθάνεσαι;

Έγκέφαλος και Νευρικό Σύστημα

Γήρανση: Για ποιους λόγους παρατηρείται απώλεια μνήμης; Μάθε αν κινδυνεύεις από άνοια

Mature Woman Suffering From Memory Loss | © Ian Allenden | Dreamstime Stock Photos

Για ποιου λόγους ξεχνώ; Μήπως κινδυνεύω από άνοια;

1.Η έλλειψη ύπνου

Είναι πιο δύσκολο να θυμηθείτε κάποια πράγματα όταν δεν έχετε κοιμηθεί. Ο ύπνος ενισχύει τους δεσμούς μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων, που σας βοηθούν να θυμάστε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Είναι πιο δύσκολο να δημιουργήσετε μνήμες όταν το μυαλό σας δεν μπορεί να συγκεντρωθεί λόγω έλλειψης ύπνου. Η καλή «υγιεινή ύπνου», ο επαρκής δηλαδή ύπνος, μπορεί να βοηθήσει καταλυτικά τη μνήμη. Συνιστάται να κοιμάστε για 8 ώρες τη νύχτα, να ασκείστε καθημερινά, να ακολουθείτε ένα τακτικό πρόγραμμα ύπνου και να αποφύγετε το αλκοόλ και την καφεΐνη μετά το μεσημέρι.

2. Φαρμακευτική αγωγή

Τα φάρμακα που σας καταπραΰνουν τον πόνο ή σας βοηθούν να κοιμηθείτε, όπως τα βοηθήματα ύπνου και τα ηρεμιστικά, μπορούν να αποδυναμώσουν τη μνήμη σας, περισσότερο από όσο φαντάζεστε.  Αλλά και οι λιγότερο προφανείς ένοχοι, όπως τα φάρμακα για την αρτηριακή πίεση, τα αντιισταμινικά και τα αντικαταθλιπτικά μπορεί να προκαλέσουν απώλεια μνήμης. Μην ξεχνάτε πως άνθρωπος από άνθρωπο διαφέρει, και ο οργανισμός σας μπορεί να αντιδρά διαφορετικά σε κάποιο χάπι η συνδυασμό χαπιών, σε σχέση με κάποιον άλλον. Ενημερώστε το γιατρό σας σχετικά με τυχόν προβλήματα μνήμης όταν ξεκινάτε ένα νέο φάρμακο. Μπορεί να σας προσαρμόσει τη δόση ή να σας συνταγογραφήσει άλλα φάρμακα.

3. Διαβήτης

Τα άτομα με διαβήτη είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν προβλήματα μνήμης συμπεριλαμβανομένης της άνοιας. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι το υψηλό σάκχαρο στο αίμα βλάπτει τα μικροσκοπικά αιμοφόρα αγγεία που ονομάζονται τριχοειδή αγγεία στον εγκέφαλο ή μπορεί να οφείλεται στην υψηλή ινσουλίνη, η οποία βλάπτει τα εγκεφαλικά κύτταρα. Οι επιστήμονες συνεχίζουν να μελετούν το θέμα, ωστόσο σημειώνουν ότι μπορείτε να επιβραδύνετε αυτή τη μείωση της μνήμης αν προσπαθήσετε να αποτρέψετε ή τουλάχιστον να ελέγξετε τον διαβήτη με φάρμακα, άσκηση και υγιεινή διατροφή.

4. Γονίδια

Τα γονίδια θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε αν η απώλεια μνήμης που παρατηρείται οφείλεται σε άνοια. Ωστόσο αυτό δεν είναι απλό. Η γενετική φαίνεται να έχει μεγαλύτερη σημασία σε ορισμένους τύπους άνοιας σε σχέση με άλλους και  ένα γονίδιο που επηρεάζει τη μνήμη σε ένα άτομο μπορεί να μην έχει την ίδια επίδραση σε κάποιο άλλο. Μια γενετική εξέταση, όμως, σε ορισμένες περιπτώσεις θα μπορούσε να δώσει κάποιες χρήσιμες πληροφορίες.

5. Ηλικία

Η μνήμη τείνει να μειώνεται καθώς γερνάτε. Οι γιατροί ονομάζουν αυτό το είδος απώλειας μνήμης «άνοια» όταν αρχίζει να παρεμβαίνει στην καθημερινή ζωή. Ο αριθμός των ατόμων με Αλτσχάιμερ, που είναι η πιο συνηθισμένη μορφή άνοιας, διπλασιάζεται κάθε 5 χρόνια μετά την ηλικία των 65 ετών. Τα γονίδια μπορούν να εξηγήσουν εν μέρει το γιατί συμβαίνει αυτό. Άλλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο στην απώλεια μνήμης λόγω ηλικίας είναι η διατροφή, η άσκηση, η κοινωνική ζωή και ασθένειες όπως ο διαβήτης, η αρτηριακή πίεση και οι καρδιακές παθήσεις.

6. Εγκεφαλικό

Ένα εγκεφαλικό επεισόδιο σταματά τη ροή του αίματος σε κάποιο μέρος του εγκεφάλου. Στη συνέχεια, ο κατεστραμμένος ιστός του εγκεφάλου μπορεί να δυσκολευτεί να σκεφτεί, να μιλήσει, να θυμηθεί ή να δώσει προσοχή. Αυτή η πάθηση ονομάζεται αγγειακή άνοια. Η πάθηση αυτή μπορεί να επέρθει μετά από μια σειρά εγκεφαλικών επεισοδίων με την πάροδο του χρόνου. Τα πράγματα που αυξάνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου όπως υψηλή αρτηριακή πίεση, καρδιακές παθήσεις και το κάπνισμα, μπορούν επίσης να προκαλέσουν και αυτό το είδος άνοιας. Επισκεφτείτε το γιατρό σας αν έχετε την εντύπωση πως πάσχετε από κάτι τέτοιο.

7. Κάπνισμα

Το κάπνισμα φαίνεται να συρρικνώνει μέρη του εγκεφάλου, που σας βοηθούν να σκεφτείτε και να θυμηθείτε πράγματα. Επίσης, αυξάνει τον κίνδυνο άνοιας, πιθανώς επειδή προκαλεί κακό στα αιμοφόρα αγγεία. Αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, το οποίο μπορεί να βλάψει τον εγκέφαλο και να προκαλέσει αγγειακή άνοια. Συζητήστε με το γιατρό σας ή έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας, εάν θέλετε να διακόψετε το κάπνισμα.

8. Καρδιακή νόσος

Η πλάκα που συσσωρεύεται στις αρτηρίες, επιβραδύνει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλό και σε άλλα όργανα προκαλώντας αθηροσκλήρωση. Όταν πάσχεις από αυτή την ασθένεια είναι πιο δύσκολο να σκεφτείς καθαρά και να θυμηθείς πράγματα. Η αθηροσκλήρωση θα μπορούσε να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο. Καταστάσεις που αυξάνουν και τις πιθανότητες άνοιας. Ακόμη και αν δεν πάσχετε από καρδιακές παθήσεις, το κάπνισμα, ο διαβήτης και η υψηλή αρτηριακή πίεση, κάνουν την άνοια πιο πιθανή.

9. Υψηλή αρτηριακή πίεση

Η υψηλή αρτηριακή πίεση που ονομάζεται επίσης και υπέρταση, αυξάνει τον κίνδυνο προβλημάτων μνήμης, συμπεριλαμβανομένης της άνοιας, πιθανότατα επειδή βλάπτει τα μικροσκοπικά αιμοφόρα αγγεία του εγκεφάλου. Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε άλλες καταστάσεις όπως το εγκεφαλικό επεισόδιο που προκαλεί άνοια. Οι άνθρωποι που ελέγχουν την πίεση του αίματος με διατροφή, άσκηση και φάρμακα, φαίνεται να είναι σε θέση να επιβραδύνουν ή να αποτρέψουν την απώλεια μνήμης.

10. Κατάθλιψη και άγχος

Συχνά είναι πιο δύσκολο να συγκεντρωθείτε ή να ανακαλέσετε κάποια πράγματα στη μνήμη σας, εάν έχετε άγχος ή κατάθλιψη. Επιπλέον, έχετε περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξετε άνοια, αν και οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακόμα γιατί ακριβώς συμβαίνει αυτό. Συζητήστε με το γιατρό σας εάν το άγχος ή η κατάθλιψη, παρεμποδίζουν την απόλαυση της καθημερινής σας ζωής.

11. Τραύμα στο κεφάλι

Ένα χτύπημα στο κεφάλι (εγκεφαλικός τραυματισμός), μπορεί να επηρεάσει τη βραχυπρόθεσμη μνήμη. Μπορεί να ξεχάσετε ένα ραντεβού ή να αισθανθείτε αβέβαιοι για το τι κάνατε προηγουμένως. Η ξεκούραση και η ιατρική αποκατάσταση μπορούν να σας βοηθήσουν να ανακάμψετε. Τα επανειλημμένα χτυπήματα από αθλήματα, όπως η πυγμαχία ή το ποδόσφαιρο, αυξάνουν τον κίνδυνο να αναπτύξει κάποιος άνοια σε μεγαλύτερη ηλικία. Επισκεφτείτε αμέσως το νοσοκομείο εάν χτυπήσατε το κεφάλι σας και έχετε θολή όραση, ζάλη, σύγχυση ή ναυτία.

12. Παχυσαρκία

Εάν είστε άνω των 30 ετών και ο δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ) σας, είναι πολύ μεγαλύτερος από το φυσιολογικό, τότε έχετε μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξετε άνοια σε μεγαλύτερη ηλικία. Επιπλέον, η παχυσαρκία μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακές παθήσεις, παρακμή του εγκεφάλου και προβλήματα μνήμης. Συζητήστε με το γιατρό σας για το σωστό βάρος που συνιστάται για εσάς. Η υγιεινή διατροφή και η τακτική άσκηση θα σας βοηθήσει.

13. Έλλειψη άσκησης

Η τακτική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο σμίκρυνσης του εγκεφάλου, προβλημάτων μνήμης και άνοιας. Φαίνεται επίσης ότι βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου σε εκείνους που ήδη έχουν άνοια. Δεν χρειάζεται υπερβολική άσκηση και υπερβολικό τρέξιμο. Ένα απλό περπάτημα στον κήπο, το κολύμπι ακόμη και ο χορός για 30 λεπτά την μέρα, θα σας βοηθήσει.

14, Κακή διατροφή

Η ανθυγιεινή διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακές παθήσεις, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στον εγκέφαλο, συμπεριλαμβανομένων προβλημάτων μνήμης και άνοιας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η μεσογειακή διατροφή εξασφαλίζει την καλή υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου. Τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα ψάρια, τα καρύδια, το ελαιόλαδο και άλλα υγιή λίπη όπως το αβοκάντο, αλλά και η μείωση του κόκκινου κρέατος είναι τα βασικά συστατικά της μεσογειακής διατροφής που την κάνουν κατάλληλη.

+ 16 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Healthy Aging: Reasons For Memory Loss And Dementia Risk https://www.medicinenet.com/healthy_aging_reasons_memory_loss_dementia_risk/article.htm?ecd=mnl_spc_121119

Diabetes, Pre-Diabetes and Memory Loss http://adrc.usc.edu/diabetes-pre-diabetes-and-memory-loss/

Depression as a modifiable factor to decrease the risk of dementia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28463236

Risk factors for heart disease linked to dementia https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/risk-factors-heart-disease-linked-dementia

Assessing Risk for Alzheimer's Disease https://www.nia.nih.gov/health/assessing-risk-alzheimers-disease

vascular dementia https://www.stroke.org/en/about-stroke/effects-of-stroke/cognitive-and-communication-effects-of-stroke/vascular-dementia

Memory and Traumatic Brain Injury https://msktc.org/memory-and-traumatic-brain-injury

HEALTHY AGING: REASONS FOR MEMORY LOSS AND DEMENTIA RISK https://www.rxlist.com/reasons_memory_loss_healthy_aging_dementia_risk/article.htm

Blood Pressure and Alzheimer's Risk: What's the Connection? https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/alzheimers-disease/blood-pressure-and-alzheimers-risk-whats-the-connection

Sleep, Learning, and Memory http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/matters/benefits-of-sleep/learning-memory

Heart disease as a risk factor for dementia https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3641811/

Alzheimer's Disease https://www.cdc.gov/aging/aginginfo/alzheimers.htm

Memory Loss https://www.stroke.org/en/about-stroke/effects-of-stroke/cognitive-and-communication-effects-of-stroke/memory-loss

What is Cardiovascular Disease? https://www.heart.org/en/health-topics/consumer-healthcare/what-is-cardiovascular-disease

Smoking and dementia https://www.alzheimers.org.uk/about-dementia/risk-factors-and-prevention/smoking-and-dementia

Traumatic Brain Injury (TBI) https://www.alz.org/alzheimers-dementia/what-is-dementia/related_conditions/traumatic-brain-injury

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι

Send this to a friend