Τι αισθάνεσαι;

Πρόληψη και θεραπεία

Καθιστική ζωή: Πώς επηρεάζει την υγεία;

Πώς επηρεάζεται η υγεία από την καθιστική ζωή;

1. Καρδιακές παθήσεις

Οι επιστήμονες σε μια μελέτη, παρατήρησαν ότι οι συμμετέχοντες που κάθονταν τις περισσότερες ώρες της ημέρας (οδηγοί ή φρουροί), είχαν διπλάσιες πιθανότητες να πάσχουν από καρδιακές παθήσεις, συγκριτικά με όσους κινούνταν ή στέκονταν.

2. Μείωση προσδόκιμου ζωής

Τα άτομα που κάθονται για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα, είναι πιο πιθανόν να πεθάνουν νωρίτερα, αναφέρουν οι ειδικοί. Μάλιστα, υπογραμμίζουν ότι δεν έχει σημασία αν ασκούνται τα απογεύματα ή όχι, σημασία έχει το πόσο κάθονται. Και το προσδόκιμο ζωής τους μειώνεται ακόμη περισσότερο αν συνδυάζουν καθιστικό τρόπος ζωής και καθόλου άσκηση. Φροντίστε λοιπόν, να μετακινείτε το σώμα σας όσο μπορείτε κατά τη διάρκεια της μέρας και τα απογεύματα επιδοθείτε στο περπάτημα ή σε οποιοδήποτε είδος άσκησης.

3. Άνοια

Αν ο τρόπος ζωής σας είναι καθιστικός, ο εγκέφαλος σας αδρανοποιείται και θα μπορούσε να πει κανείς ότι μοιαζει με τον εγκέφαλο ενός ατόμου που έχει άνοια. Παράλληλα, η καθιστική ζωή αυξάνει τον κίνδυνο διαβήτη, καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου, καταστάσεις οι οποίες παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση άνοιας. Με το να κινήστε έστω και λίγο καθ΄ όλη τη διάρκεια της ημέρας, θα μειώσετε το κίνδυνο για όλα τα προαναφερόμενα προβλήματα υγείας.

4. Βαθιά φλεβική θρόμβωση

Η βαθιά φλεβική θρόμβωση (DVT), είναι στην ουσία ένας θρόμβος αίματος που σχηματίζεται στο πόδι εξαιτίας του παρατεταμένου καθίσματος. Υπάρχει δε μεγάλος κίνδυνος, ο συγκεκριμένος θρόμβος να σπάσει και να φτάσει στον πνεύμονα.  Ο κίνδυνος βαθιάς φλεβικής θρόμβωσης λοιπόν, είναι ενας πολύ καλός λόγος για να αποφύγετε το να κάθεστε για ώρες.

5. Διαβήτης

Οι άνθρωποι που κάθονται όλη μέρα, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν διαβήτη. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται (α) στο ότι δεν καίγονται οι θερμίδες που καταναλώνονται, άρα η γλυκόζη στο αίμα αυξάνεται και (β) στο ότι ο καθιστικός τρόπος ζωής αλλάζει τον τρόπο που αντιδρά το σώμα στην ινσουλίνη, την ορμόνη που χρησιμοποιεί για να κάψει τους υδατάνθρακες και τη ζάχαρη για να παράξει ενέργεια.

6. Αύξηση βάρους

Κάθεστε πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση; Σερφάρετε ολημερίς στο διαδίκτυο; Τότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να γίνετε παχύσαρκοι και αυτό γιατί, αφού δεν ασκήστε, ότι καταναλώνετε κατά τη διάρκεια της ημέρας παραμένει στο σώμα σας, αυξάνοντας το βάρος σας.

7. Αύξηση άγχους

Το να περνάτε όλη σας την μέρα μπροστά σε μια οθόνη, έχει μεγάλο αντίκτυπο στη ψυχολογία σας. Συγκεκριμένα: (α) διαταράσσεται ο ύπνος σας και η έλλειψη ύπνου αυξάνει το άγχος και την κακή διάθεση και (β) απομακρύνεστε από τους δικούς σας ανθρώπους, οπότε το κοινωνικό σας άγχος αυξάνεται. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε τον υπολογιστή σας μόνο τις ώρες που πραγματικά τον χρειάζεστε. Όταν δεν δουλεύετε, κάντε μια βόλτα.

8. Κιρσοί

Η μακροχρόνια καθιστική ζωή, ωθεί το αίμα να συγκεντρώνεται στα πόδια, διογκώνοντας τις φλέβες της περιοχής. Οι πρησμένες φλέβες στα πόδια ονομάζονται κιρσοί και δεν αποτελούν σοβαρή πάθηση, αλλά προκαλούν έντονο πόνο. Συζητήστε με τον γιατρό σας για τρόπους θεραπείας.

9. Πόνος στην πλάτη

Η παρατεταμένα καθιστική στάση, ασκεί έντονη πίεση στους μυς της πλάτης, του λαιμού και της σπονδυλικής στήλης. Αν η δουλειά σας είναι καθιστική, αγοράστε μια εργονομική καρέκλα, την οποία μπορείτε να ρυθμίσετε στο ύψος που θέλετε και θα σας επιτρέψει να στηρίξετε την πλάτη σας στα κατάλληλα σημεία. Επιπρόσθετα, κάθε μισή ώρα φροντίστε να κάνετε ένα 2λεπτο διάλειμμα για να τεντώνετε το σώμα σας.

10. Καρκίνος

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι άνθρωποι που κάθονται πολλές ώρες έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του πνεύμονα, του ενδομητρίου και του παχέος εντέρου. Έρευνες μάλιστα, δείχνουν ότι οι ηλικιωμένες γυναίκες έχουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν καρκίνο του μαστού, λόγω καθιστικής ζωής.  Οι επιστήμονες επαναλαμβάνουν ότι δεν έχει σημασία το πόσο ασκείστε τα απογεύματα ή τα Σαββατοκύριακα, αλλά το πόσο κάθεστε καθ΄ όλη τη διάρκεια της μέρας.

+ 13 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Why Sitting Too Much Is Bad for Your Health https://www.webmd.com/fitness-exercise/ss/slideshow-sitting-health

Associations of change in television viewing time with biomarkers of postmenopausal breast cancer risk: the Australian Diabetes, Obesity and Lifestyle Study https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25053405/

Sedentary behavior increases the risk of certain cancers https://academic.oup.com/jnci/article/106/7/dju206/1010488

Sedentary time in US older adults associated with disability in activities of daily living independent of physical activity https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24510000/

Ergonomics for Prolonged Sitting https://www.uclahealth.org/spinecenter/ergonomics-prolonged-sitting

The association between sedentary behaviour and risk of anxiety: a systematic review https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-015-1843-x

Too Much Sitting: The Population-Health Science of Sedentary Behavior https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3404815/

Television viewing time is associated with overweight/obesity among older adults, independent of meeting physical activity and health guidelines https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22156288/

Don’t Just Sit There! Move for Your Health https://newsinhealth.nih.gov/2012/12/dont-just-sit-there

Physical exercise as a preventive or disease-modifying treatment of dementia and brain aging https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21878600/

The causal effect of obesity on prediabetes and insulin resistance reveals the important role of adipose tissue in insulin resistance https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7515203/

Too much sitting linked to heart disease, diabetes, premature death https://www.health.harvard.edu/blog/much-sitting-linked-heart-disease-diabetes-premature-death-201501227618

EXERCISE AND THE HEART: A REVIEW OF THE EARLY STUDIES, IN MEMORY OF DR R.S. PAFFENBARGER https://bcmj.org/articles/exercise-and-heart-review-early-studies-memory-dr-rs-paffenbarger

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι