Διατροφή

10 τροφές για τη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης

Η υπέρταση επηρεάζει ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων παγκοσμίως και αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα κινδύνου εμφάνισης πρόωρης καρδιαγγειακής νόσου, όπως η ισχαιμική καρδιοπάθεια και το εγκεφαλικό επεισόδιο.

Σύμφωνα με επιστημονικά στοιχεία, οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες και στον τρόπο ζωής μπορούν να βοηθήσουν σε σημαντικό βαθμό στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης και των επιπλοκών της.

Μερικές τροφές που φαίνεται να βοηθούν στην υπέρταση είναι οι εξής:

  1. Μούρα

Τα περισσότερα μούρα περιέχουν ανθοκυανίνες, ένα είδος φλαβονοειδών με ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

Μια μεγάλη μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 34.000 άτομα με υπέρταση, διαπίστωσε πως η υψηλή κατανάλωση βατόμουρων και φραουλών, που είναι πλούσια σε ανθοκυανίνες, μείωσε κατά 8% τον κίνδυνο αύξησης της αρτηριακής πίεσης, σε αντίθεση με άτομα που δεν κατανάλωσαν μεγάλες ποσότητες μούρων.

  1. Μπανάνες

Οι μπανάνες είναι πλούσια πηγή καλίου, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση της υψηλής αρτηριακής πίεσης. Το κάλιο δρα ευεργετικά μέσω μείωσης των επιδράσεων του νατρίου και της έντασης στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων.

Άλλα τρόφιμα πλούσια σε κάλιο που μπορεί να βοηθήσουν στην υπέρταση είναι το αβοκάντο, το πεπόνι, τα μανιτάρια, οι γλυκοπατάτες, οι ντομάτες, ο τόνος και τα φασόλια.

  1. Παντζάρια

Σύμφωνα με μελέτες, η κατανάλωση χυμού παντζαριού μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Η υψηλή περιεκτικότητα των παντζαριών σε ανόργανα νιτρικά άλατα θεωρείται υπεύθυνη για αυτή την ευεργετική του δράση.

  1. Μαύρη σοκολάτα

Σύμφωνα με μια ανασκόπηση 15 κλινικών δοκιμών, η καθημερινή κατανάλωση μικρής ποσότητας μαύρης σοκολάτας, πλούσιας σε κακάο (τουλάχιστον 70%), μπορεί να συμβάλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης σε άτομα με υπέρταση ή προϋπέρταση.

  1. Ακτινίδια

Η κατανάλωση τριών ακτινίδιων την ημέρα για 8 εβδομάδες, σύμφωνα με μια μελέτη, μπορεί να μειώσει σημαντικά τόσο τη συστολική όσο και τη διαστολική αρτηριακή πίεση σε άτομα με ήπια αυξημένα επίπεδα αυτών.

Επιπλέον, τα ακτινίδια είναι πλούσια σε βιταμίνη C, η οποία έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα ευεργετική στη βελτίωση των μετρήσεων της αρτηριακής πίεσης.

  1. Καρπούζι

Το καρπούζι περιέχει ένα αμινοξύ, γνωστό ως κιτρουλίνη, το οποίο μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση της υπέρτασης. Συγκεκριμένα, η κιτρουλίνη βοηθά στην παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου στο σώμα, το οποίο χαλαρώνει τα αιμοφόρα αγγεία και αυξάνει την ελαστικότητα των αρτηριών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος, η οποία συμβάλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Μια διατροφή πλούσια σε καρπούζι, σύμφωνα με μελέτες σε ζώα και ανθρώπους, έχει συνδεθεί με την καλύτερη υγεία της καρδιάς και μειωμένη αρτηριακή πίεση.

  1. Βρώμη

Η βρώμη περιέχει ένα είδος διαλυτών φυτικών ινών, που ονομάζονται β-γλυκάνες. Η υψηλή κατανάλωση β-γλυκανών, σύμφωνα με μελέτες, μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, αλλά και την αρτηριακή πίεση (συστολική και διαστολική).

  1. Πράσινα φυλλώδη λαχανικά

Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι πλούσια σε νιτρικά άλατα, τα οποία βοηθούν στη διαχείριση της υπέρτασης. Επομένως, η καθημερινή κατανάλωση λαχανικών, όπως το λάχανο, ο μάραθος, το μαρούλι, το σπανάκι και το σέσκουλο, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης.

  1. Σκόρδο

Η αλισίνη, το κύριο δραστικό συστατικό του σκόρδου, έχει συσχετιστεί με διάφορα οφέλη υγείας, μεταξύ των οποίων είναι και η μείωση της αρτηριακής πίεσης σε υπερτασικούς ανθρώπους.

Ο πιθανός μηχανισμός δράσης θεωρείται πως έχει να κάνει με την αύξηση της παραγωγής μονοξειδίου του αζώτου (ΝΟ), το οποίο βοηθά στη χαλάρωση των λείων μυών και διαστολή των αιμοφόρων αγγείων, που μπορούν να συμβάλουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

  1. Φιστίκια Αιγίνης

Μια μελέτη του 2012 ανέφερε πως η κατανάλωση φιστικιών Αιγίνης, ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής με μέτρια περιεκτικότητα σε λιπαρά, μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση σε περιόδους έντονου ψυχολογικού στρες. Παρόμοια αποτελέσματα έχουν παρατηρηθεί και από την κατανάλωση αμυγδάλων.

+ 7 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Fifteen good foods for high blood pressure https://www.medicalnewstoday.com/articles/322284#_noHeaderPrefixedContent

Effects of Allium sativum (garlic) on systolic and diastolic blood pressure in patients with essential hypertension https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24035939/

Watermelon extract supplementation reduces ankle blood pressure and carotid augmentation index in obese adults with prehypertension or hypertension https://academic.oup.com/ajh/article/25/6/640/160387

Effects of vitamin C supplementation on blood pressure: a meta-analysis of randomized controlled trials https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3325833/

Does chocolate reduce blood pressure? A meta-analysis https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1741-7015-8-39

The effect of kiwifruit consumption on blood pressure in subjects with moderately elevated blood pressure: a randomized, controlled study https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25483553/

Diets Containing Pistachios Reduce Systolic Blood Pressure and Peripheral Vascular Responses to Stress in Adults With Dyslipidemia https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3862178/