Βότανα

7 λόγοι για τους οποίους πρέπει να βάλετε το πράσινο τσάι στη ζωή σας

Το τσάι είναι ένα από τα πιο γνωστά ροφήματα και καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες παγκοσμίως. Τα τρία κύρια είδη τσαγιού είναι το πράσινο τσάι, το μαύρο και το τσάι oolong, τα οποία διαφέρουν ως προς το βαθμό ζύμωσής τους και το ποσοστό των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχουν.

Το πράσινο τσάι προέρχεται από τα αποξηραμένα φύλλα του φυτού Camelia sinensis και λόγω των πολυφαινολών που περιέχει παρουσιάζει πολλές ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία. Από την αρχαιότητα χρησιμοποιείται παραδοσιακά στην Κίνα για την πολύτιμη αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση του, ενώ στις μέρες μας πολλές μελέτες έχουν προσπαθήσει να απαντήσουν σε ερωτήματα σχετικά με αυτό.

Τι προσφέρει το πράσινο τσάι;

1. Προστατεύει το δέρμα

Οι αντιοξειδωτικές ουσίες του πράσινου τσαγιού έχει αποδειχθεί πως βοηθούν στην προστασία του δέρματος από τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν σημάδια πρόωρης γήρανσης. Φαίνεται επίσης πως αυξάνει τα επίπεδα κολλαγόνου και ελαστίνης, παρουσιάζοντας έτσι πιθανή αντιρυτιδική δράση.

Το πράσινο τσάι περιέχει ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που ονομάζεται γαλλική επιγαλλοκατεχίνη-3 (EGCG) και φαίνεται να δρα αποτελεσματικά στην αναζωογόνηση των νεκρών κυττάρων της επιδερμίδας, προσδίδοντας έτσι ένα υγιές και λαμπερό δέρμα.

Τέλος, το πράσινο τσάι περιέχει μεγάλες ποσότητες βιταμίνης C και E, οι οποίες έχουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και συμβάλουν στην καλή υγεία της επιδερμίδας.

2. Συμβάλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς

Η υψηλή χοληστερίνη, η αθηροσκλήρωση και πολλοί ακόμη παράγοντες έχει αποδειχθεί πως αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Οι κατεχίνες που περιέχει το πράσινο τσάι, και ειδικά η γαλλική επιγαλλοκατεχίνη-3 (EGCG), φαίνεται πως επιδρούν θετικά στη λειτουργία της καρδίας μειώνοντας την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα «κακής» χοληστερίνης.

3. Τονώνει τη μνήμη και καθυστερεί την εκδήλωση νευροεκφυλιστικών ασθενειών, όπως το Alzheimer

Το πράσινο τσάι παρατηρήθηκε πως μπορεί να μειώσει τις βλάβες στη μνήμη και να προλάβει το οξειδωτικό στρες και τη βλάβη στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, σε πειραματόζωα με νόσο Alzheimer. Οι κατεχίνες του πράσινου τσαγίου φαίνεται πως είναι αυτές που διαπερνούν τον εγκεφαλικό φραγμό και παρουσιάζουν τις νευροπροστατευτικές αυτές ιδιότητες.

4. Βοηθά στην πρόληψη της ανάπτυξης καρκίνου

Οι μελέτες για το ρόλο του πράσινου τσαγιού στην ανάπτυξη του καρκίνου στους ανθρώπους δεν έχουν φέρει σαφή αποτελέσματα, όμως εργαστηριακές μελέτες έχουν δείξει πως το πράσινο τσάι μπορεί να μειώσει το ρυθμό ανάπτυξης του καρκίνου αλλά και να προσφέρει προστασία έναντι σε αυτόν. Θετικά αποτελέσματα έχουν παρατηρηθεί σε αρκετά είδη καρκίνου, όπως ο καρκίνος του προστάτη, του δέρματος, του πνεύμονα, του μαστού και του ήπατος.

5. Συμβάλει στη μείωση του σωματικού βάρους

Το πράσινο τσάι και το εκχύλισμα αυτού φαίνεται πως μπορεί να συμβάλουν στην απώλεια βάρους και μείωση της χοληστερόλης LDL, τα οποία προκύπτουν λόγω ανθυγιεινού τρόπου ζωής και μπορεί να οδηγήσουν στην παχυσαρκία.

6. Προστατεύει από τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

H γαλλική επιγαλλοκατεχίνη-3 (EGCG), που βρίσκεται στο πράσινο τσάι, έχει φανεί από μελέτες πως μπορεί να ρυθμίσει την απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος ώστε να μειώσει τη φλεγμονή και τον πόνο στις αρθρώσεις, σε άτομα που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα. Αυτό οφείλεται στις ισχυρές αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές ιδιότητες που φέρει.

7. Είναι αποτελεσματικό στη θεραπεία κονδυλωμάτων του πρωκτού και των γεννητικών οργάνων

Το εκχύλισμα πράσινου τσαγιού φαίνεται να είναι αποτελεσματικό στη θεραπεία κονδυλωμάτων των γεννητικών οργάνων και κονδυλωμάτων στην περιπρωκτική περιοχή. Ο Αμερικάνικος Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) έχει μάλιστα εγκρίνει τη χρήση μια τοπικής αλοιφής (σινεκατεχίνες), που περιλαμβάνει εκχύλισμα από τα φύλλα πράσινου τσαγιού, για την αντιμετώπιση αυτών.

Ποιες είναι οι πιθανές παρενέργειες από την κατανάλωση πράσινου τσαγιού;

Η καφεΐνη που περιέχει το πράσινο τσάι μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα όπως το άγχος, η ευερεθιστικότητα και προβλήματα ύπνου σε άτομα που είναι ευαίσθητα στην καφεΐνη σε μεγάλες δόσεις. Η περιεκτικότητα του πράσινου τσαγιού σε φθόριο θεωρείται πως βοηθάει στην πρόληψη της τερηδόνας, αλλά αντιθέτως το τανικό οξύ που περιέχει μπορεί να προκαλέσει χρώση στα δόντια.

Επιπλέον, το εκχύλισμα πράσινου τσαγιού έχει αναφερθεί σε σπάνιες περιπτώσεις πως προκαλεί προβλήματα στο συκώτι και συμπτώματα όπως ο πόνος στο στομάχι, ναυτία και κιτρίνισμα του δέρματος και των ματιών. Οι αρνητικές αυτές επιπτώσεις φαίνεται να συνδέονται με την ποσότητα πράσινου τσαγιού που καταναλώνεται ημερησίως και σε περίπτωση που παρατηρηθεί κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα συνιστάται η άμεση επικοινωνία με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης.

Σε εγκυμονούσες ή θηλάζουσες μητέρες καλό θα ήταν να είναι μειωμένη η κατανάλωση του πράσινου τσαγιού λόγω της καφεΐνης που περιέχει και των πιθανών επιπλοκών που αυτή μπορεί να έχει στο βρέφος.

Τέλος, το πράσινο τσάι μπορεί να αλληλοεπιδράσει με φάρμακα όπως η ναδολόλη, που χρησιμοποιείται για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, παρεμποδίζοντας έτσι τη σωστή και αποτελεσματική δράση της. Οι μικρές ποσότητες βιταμίνης Κ που περιέχει μπορεί επίσης να μειώσουν τη δράση φαρμάκων για την αραίωση του αίματος.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση πριν τη χρήση βοτάνων για θεραπευτικούς σκοπούς συνιστάται η επικοινωνία με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης.

+ 5 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Green Tea Extract https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=19&contentid=GreenTeaExtract

Green Tea https://www.nccih.nih.gov/health/green-tea

Beneficial Properties of Green Tea Catechins https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32143309/

A Review of the Role of Green Tea ( Camellia sinensis) in Antiphotoaging, Stress Resistance, Neuroprotection, and Autophagy https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30813433/

Tea and its consumption: benefits and risks https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24915350/