Διατροφή

Τεστοστερόνη: Πώς επηρεάζεται η ορμόνη από την κετογονική δίαιτα;

Ορισμένοι άνθρωποι αναφέρουν ότι η δίαιτα κέτο μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα τεστοστερόνης, ενισχύοντας την όρεξη τους για σεξ. Αν και είναι περιορισμένες οι έρευνες για το συγκεκριμένο θέμα, η δίαιτα αυτή μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με κάποιες χρόνιες παθήσεις.

Η δίαιτα κετο είναι ένα διατροφικό πλάνο με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες που αποτελείται από μέτρια ποσότητα πρωτεΐνης και υψηλή ποσότητα λίπους. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η βραχυπρόθεσμη δέσμευση σε αυτή την διατροφή μπορεί να προάγει την απώλεια βάρους, αλλά οι επιστήμονες δεν έχουν επαληθεύσει τη μακροπρόθεσμη ασφάλειά της. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2021 σε ζώα, η δίαιτα κέτο έχει συνδεθεί με ουλές στην καρδιά.

Ορισμένες έρευνες, όπως μια μελέτη του 2021 σε άτομα με χρόνιες παθήσεις, έχουν δείξει μια θετική συσχέτιση μεταξύ αυτής της δίαιτας και της σεξουαλικής λειτουργίας. Ειδικότερα, μπορεί να ωφελήσει τα άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Πώς η κετογονική δίαιτα επηρεάζει τη λίμπιντο;

Η κετο δίαιτα είναι ικανή να βελτιώσει τη σεξουαλική λειτουργία σε ορισμένους πληθυσμούς, αλλά υπάρχει σχετικά περιορισμένη έρευνα για αυτό το θέμα.

Η σεξουαλική ορμή ενός ατόμου εξαρτάται κατά πολύ από τα επίπεδα τεστοστερόνης του. Η ύπαρξη χαμηλών επιπέδων αυτής της ορμόνης μπορεί να μειώσει τη λίμπιντο, όπως υποστηρίζει μια παλαιότερη μελέτη του 2014. Η έρευνα που εξετάζει πώς η κετο δίαιτα επηρεάζει την τεστοστερόνη δεν είναι συνεπής – ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι μειώνει την ορμόνη, ενώ άλλες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι μπορεί στην πραγματικότητα να την αυξήσει.

Ορισμένες έρευνες έχουν εξετάσει τα οφέλη της δίαιτας κετό σε άτομα με χρόνιες παθήσεις. Μια μικρή μελέτη του 2018 σε γυναίκες με παχυσαρκία διαπίστωσε ότι μετά από 4 μήνες δίαιτας κετό με χαμηλές θερμίδες, οι συμμετέχουσες ανέφεραν βελτιωμένη σεξουαλική λειτουργία. Ωστόσο, ανέφεραν επίσης απώλεια βάρους, χαμηλότερη επιθυμία για φαγητό και αλκοόλ και καλύτερο ύπνο. Αυτό έδειξε ότι η δίαιτα προκάλεσε συνολική βελτίωση της ποιότητας ζωής, η οποία περιελάμβανε καλύτερη σεξουαλική λειτουργία και λίμπιντο. Επομένως, η δίαιτα δεν προκάλεσε ανεξάρτητα αυτές τις σεξουαλικές βελτιώσεις.

Μια άλλη μελέτη του 2021 σε άτομα με χρόνιες παθήσεις διαπίστωσε ότι σε ενήλικες με παχυσαρκία και διαβήτη τύπου 2, η δίαιτα κετο είχε συνδέσεις με χαμηλότερες επιθυμίες για φαγητό, αυξημένη άσκηση και καλύτερη σεξουαλική λειτουργία. Όπως και η προηγούμενη μελέτη, τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι η δίαιτα μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής και τους γενικούς δείκτες υγείας σε ορισμένα άτομα.

Ενώ ένα κετογενικό διατροφικό πλάνο χαμηλών θερμίδων έχει συσχετισμούς με βελτιωμένη λίμπιντο και σεξουαλική λειτουργία, μπορεί να μην αποτελεί μακροπρόθεσμα ασφαλή επιλογή. Υπάρχουν περιορισμένες έρευνες που μελετούν τις μακροχρόνιες επιδράσεις μιας δίαιτας κετό.

Αυξάνει η διατροφή κετο την τεστοστερόνη;

Μια μικρή κλινική δοκιμή του 2021 που περιλάμβανε 19 συμμετέχοντες έδειξε ότι μπορεί να μειώσει την τεστοστερόνη. Η δοκιμή συνέκρινε τα επίπεδα τεστοστερόνης των ατόμων που ακολουθούσαν δίαιτα κετό με τα επίπεδα εκείνων που ακολουθούσαν μια τυπική δυτική διατροφή.

Ωστόσο, ορισμένες έρευνες έχουν αντίθετες απόψεις.

Μια παλαιότερη μελέτη από το 2014 συνέδεσε τη δίαιτα με αυξημένα επίπεδα τεστοστερόνης. Ορισμένοι από τους συμμετέχοντες ακολούθησαν μια δίαιτα τύπου κετό και άλλοι ακολούθησαν μια τυπική δυτική δίαιτα. Στο τέλος 11 εβδομάδων, τα άτομα που έτρωγαν δίαιτα τύπου κετο είχαν υψηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης από εκείνους που έτρωγαν τη δίαιτα δυτικού τύπου.

Πώς επηρεάζει η κετο διατροφή το σώμα;

Ορισμένες έρευνες υποδεικνύουν ότι η δίαιτα κετο προάγει την απώλεια βάρους βραχυπρόθεσμα.

Αυτό το επιτυγχάνει αντικαθιστώντας τους υδατάνθρακες, οι οποίοι παρέχουν γλυκόζη, την κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού, με λίπος. Όταν η πρόσληψη υδατανθράκων ενός ατόμου είναι πολύ χαμηλή, το σώμα διασπά το λίπος για καύσιμο. Τα μετατρέπει δηλαδή σε κετόνες, οι οποίες στη συνέχεια γίνονται πηγή ενέργειας.

Η διακοπή των υδατανθράκων προκαλεί στο σώμα απώλεια υγρών σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό μπορεί να κάνει ένα άτομο να αισθάνεται ότι έχει χάσει γρήγορα σημαντική ποσότητα βάρους. Ωστόσο, έχει απλώς χάσει νερό, όχι λίπος. Μακροπρόθεσμα, η δίαιτα μπορεί να προωθήσει την απώλεια λίπους. Η Research έχει δείξει ότι η κετο δίαιτα μπορεί να αυξήσει τον κορεσμό, να βοηθήσει στη διατήρηση της άλιπης μυϊκής μάζας και να μειώσει την πρόσληψη θερμίδων ενός ατόμου.

Ο αρχικός στόχος της δίαιτας κετο ήταν η θεραπεία της επιληψίας. Τα ευρήματα υποδεικνύουν επίσης ότι αυτό το διατροφικό σχέδιο μπορεί να βοηθήσει τις μεταβολικές διαταραχές και ορισμένες νευρολογικές παθήσεις, συμπεριλαμβανομένων:

Σύμφωνα με την Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας, οι έρευνες υποστηρίζουν τη χρήση της δίαιτας κετο για τη θεραπεία της επιληψίας υπό τη καθοδήγηση του γιατρού. Αν και τα στοιχεία δείχνουν ότι η δίαιτα μπορεί να είναι αποτελεσματική για τη θεραπεία ορισμένων καταστάσεων υγείας, όπως η παχυσαρκία και ο διαβήτης, απαιτούνται περισσότερες έρευνες για να κατανοηθούν οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της στην υγεία.

Ποιες είναι οι παρενέργειες της κετο διατροφής;

Η δίαιτα κετο μπορεί να προκαλέσει τόσο βραχυπρόθεσμες όσο και μακροπρόθεσμες παρενέργειες.

  1. Βραχυπρόθεσμες παρενέργειες

Οι επιδράσεις από τη δίαιτα κέτο που συνήθως υποχωρούν μέσα σε λίγες εβδομάδες περιλαμβάνουν:

  1. Μακροπρόθεσμες παρενέργειες

Η μελέτη του 2021 εξηγεί ότι η δίαιτα κετο γενικά λειτουργεί για την απώλεια βάρους μόνο βραχυπρόθεσμα. Ο περιοριστικός της χαρακτήρας την καθιστά δύσκολο για ένα άτομο να τη διατηρήσει.

Επιπλέον, οι δίαιτες πολύ χαμηλών υδατανθράκων, όπως η δίαιτα κετο, μπορεί να στερούνται βιταμινών, μετάλλων, φυτικών ινών και φυτοχημικών ουσιών μέσα στα φυτικά τρόφιμα.

Προς το παρόν, υπάρχουν περιορισμένες έρευνες που εξετάζουν τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της δίαιτας κετο. Ενώ πολλά είναι άγνωστα, ένα ερευνητικό άρθρο του 2021 αναφέρει ότι οι πιθανές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις περιλαμβάνουν:

Τέλος, η μεγάλη ποσότητα κατανάλωσης λίπους που περιλαμβάνει η δίαιτα κετο μπορεί να δημιουργήσει άλλα προβλήματα υγείας. Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και άλλων χρόνιων ή συνεχιζόμενων προβλημάτων υγείας. Οι ερευνητές δεν έχουν μελετήσει τη μακροχρόνια επίδραση της δίαιτας κέτο στις καρδιαγγειακές παθήσεις.

+ 10 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

Ketogenic Diet https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK499830/

Ketogenic diets inhibit mitochondrial biogenesis and induce cardiac fibrosis https://www.nature.com/articles/s41392-020-00411-4

Effect of Ketogenic Diet on Quality of Life in Adults with Chronic Disease: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8708168/

Effect of Ketogenic Diet on Quality of Life in Adults with Chronic Disease: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8708168/

The effects of very high fat, very low carbohydrate diets on safety, blood lipid profile, and anabolic hormone status https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4271636/

Effects of Two Months of Very Low Carbohydrate Ketogenic Diet on Body Composition, Muscle Strength, Muscle Area, and Blood Parameters in Competitive Natural Body Builders https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7911670/

The effects of very high fat, very low carbohydrate diets on safety, blood lipid profile, and anabolic hormone status https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4271636/

Advantages and Disadvantages of the Ketogenic Diet: A Review Article https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles

Ketogenic Diets and Chronic Disease: Weighing the Benefits Against the Risks https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8322232/

Ketogenic Diets and Chronic Disease: Weighing the Benefits Against the Risks https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8322232/