Τι αισθάνεσαι;

Πρόληψη και θεραπεία

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τον ύπνο των ηλικιωμένων;

Καθώς μεγαλώνει ενας άνθρωπος, παρατηρεί ότι τα πρότυπα του ύπνου του αλλάζουν. Μπορεί να δυσκολεύεται να κοιμηθεί το βράδυ με αποτέλεσμα να νιώθει κούραση κατά τη διάρκεια της μέρας. Αυτή η κατάσταση είναι πολύ συνηθισμένη και συμβαίνει περίπου στους μισούς άνδρες και γυναίκες άνω των 65 ετών σε παγκόσμια βάση. Ποιες αιτίες όμως, οδηγούν σε αυτό το αποτέλεσμα. Πάμε να τις μάθουμε πιο κάτω λοιπόν.

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τον ύπνο των ηλικιωμένων;

1. Πόνος

Προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης, ο πόνος στην πλάτη, η αρθρίτιδα και άλλες ασθένειες που σχετίζονται με την ηλικία, μπορούν να προκαλέσουν τόσο έντονο πόνο, που ξυπνά τους ανθρώπους κατά τη διάρκεια του ύπνου τους. Αν σας συμβαίνει κάτι ανάλογο, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Σκεφτείτε την πιθανότητα να επισκεφτείτε κάποιον φυσικοθεραπευτή και συζητήστε με τον γιατρό σας για αναλγητικά φάρμακα που μειώνουν την φλεγμονή και τον πόνο.

2. Νευρολογικά προβλήματα

Νευρολογικά προβλήματα, όπως η Νόσος του Parkinson, προκαλούν ακούσιες κινήσεις που ξυπνούν τους ηλικιωμένους κατά τη διάρκεια του ύπνου. Επιπρόσθετα, η Νόσος του Alzheimer τείνει να προκαλεί αναστάτωση στους ανθρώπους ακριβώς τη στιγμή που πάνε να αποκοιμηθούν. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας, ο οποίος μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε αυτά τα συμπτώματα.

3. Φαρμακευτική αγωγή

Φάρμακα για καρδιακές παθήσεις, υπέρταση, Parkinson και θυρεοειδή, τείνουν να διακόπτουν τον ύπνο. Συζητήστε με τον γιατρό σας για τυχόν αλλαγή ή προσαρμογή της φαρμακευτικής σας αγωγής.

4. Νυκτουρία

Η νυκτουρία είναι η τάση των ηλικιωμένων ανθρώπων να ξυπνούν περισσότερες από μια φορές τη νύχτα για να πάνε στην τουαλέτα. Η νυκτουρία είναι πιο συχνή σε ασθενείς με διαβήτη, καρδιακή ανεπάρκεια, φλεγμονή και άλλα προβλήματα στην ουροδόχο κύστη. Αποφύγετε το αλκοόλ και την καφεΐνη μετά το απόγευμα και ζητήστε από τον γιατρό σας να σας συνταγογραφήσει διουρητικά, ώστε να πηγαίνετε στην τουαλέτα νωρίτερα κατά τη διάρκεια της ημέρας.

5. Εμμηνόπαυση

Η μείωση των οιστρογόνων και της προγεστερόνης κατά την εμμηνόπαυση, προκαλεί εξάψεις, οι οποίες τείνουν να διαταράσσουν τον ύπνο των γυναικών. Αν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε λόγω των εξάψεων, συζητήστε με τον γιατρό σας το ενδεχόμενο να σας συνταγογραφήσει ορμονικά φάρμακα για την αποτροπή αυτής της επίπτωσης.

6. Άπνοια ύπνου

Η άπνοια ύπνου είναι μια κατάσταση η οποία προκαλεί έντονο ροχαλητό και διακοπή της αναπνοής για μερικά δευτερόλεπτα, πολλές φορές κατά τη διάρκεια της νύχτας. Εάν έχετε σύντροφο ζητήστε του να παρατηρήσει τον ύπνο σας, αν δεν έχετε, προσπαθήστε να δείτε τη διάθεση σας την επόμενη ημέρα, διότι η άπνοια ύπνου προκαλεί κόπωση και κακή διάθεση. Σημειώνεται ότι η άπνοια ύπνου είναι συχνότερη σε παχύσαρκα άτομα άνω των 40 ετών. Εάν πιστεύετε πως έχετε άπνοια ύπνου ζητήστε από έναν γιατρό να εξετάσει το ενδεχόμενο και να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε την κατάσταση.

7. Σύνδρομο ανήσυχων ποδιών

Το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών προκαλεί ακούσια κίνηση στα ποδιά και έντονο μυρμήγκιασμα. Συμπτώματα τα οποία είναι λογικό να διαταράσσουν τον ύπνο. Επισκεφτείτε κάποιον ειδικό, ο οποίος θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα συμπτώματα σας.

8. Ψυχική υγεία

Προβλήματα ψυχικής φύσεως, όπως η κατάθλιψη, είναι ιδιαίτερα κοινά σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Η κατάθλιψη, η διπολική διαταραχή, οι διαταραχές της διάθεσης και το άγχος, έχουν άμεση επίδραση στην ποιότητα του ύπνου και πολλές φορές οδηγούν σε προβλήματα ύπνου. Αν πιστεύετε ότι το καθημερινό σας άγχος ευθύνεται για την αυπνία σας, τότε ζητήστε βοήθεια από κάποιον ειδικό.

9. Καρδιακά προβλήματα

Η δύσπνοια λόγω καρδιακής ανεπάρκειας, ο πόνος στο στήθος λόγω στηθάγχης και η ταχυπαλμία λόγω κολπικής μαρμαρυγής, επηρεάζουν την ποιότητα και την ποσότητα του ύπνου. Αντίστοιχα, ο λιγοστός και μη ποιοτικός ύπνος επιδεινώνει τα καρδιακά προβλήματα. Για να ξεφύγετε από αυτόν τον φαύλο κύκλο, μιλήστε άμεσα με τον γιατρό σας, ο οποίος εκτός από φάρμακα θα σας προτείνει και αλλαγές στις συνήθειες σας, που θα βελτιώσουν τα συμπτώματά σας.

Πώς θα βελτιώσετε τον ύπνο σας;

1. Δημιουργήστε μια λίστα υποχρεώσεων

Αν το μυαλό σας τρέχει στο τι έχετε να κάνετε αύριο, ο ύπνος σας θα επηρεαστεί. Για να αποφύγετε κάτι τέτοιο, δημιουργείστε από το βράδυ μια λίστα υποχρεώσεων και ξαπλώστε ήρεμα.

2. Απενεργοποιείστε το κινητό σας

Το τεχνητό φως που εκπέμπει το κινητό στο σκοτάδι, διαταράσσει τον ύπνο, διότι μειώνει τα επίπεδα της μελατονίνης που εκκρίνει το σώμα σας, για να μπορέσετε να κοιμηθείτε. Με το που ξαπλώσετε λοιπόν, φροντίστε να απενεργοποιείτε οτιδήποτε εκπέμπει τεχνητό μπλε φως. Από κινητά και υπολογιστή, μέχρι τηλεόραση.

3. Καταναλώστε λιγότερο αλκοόλ

Παρά την πεποίθηση ότι το αλκοόλ διευκολύνει τον ύπνο, πρέπει να γνωρίζετε ότι κατά τον μεταβολισμό του τείνει να ξυπνά τους ανθρώπους πολλές φορές το βράδυ. Μάλιστα, διαταράσσει ένα σημαντικό στάδιο του ύπνου, τον λεγόμενο ύπνο REM, επηρεάζει τη σωστή αναπνοή και προκαλεί συχνοουρία. Για να αποφύγετε αυτά τα αποτελέσματα, μην καταναλώνετε αλκοόλ αργά το απόγευμα και προσέξτε την ποσότητα που καταναλώνετε γενικότερα.

4. Μειώστε την καφεΐνη

Η καφεΐνη υπάρχει στον καφέ, το τσάι και σε πολλά άλλα ποτά και τρόφιμα, όπως τα ενεργειακά ποτά, η σοκολάτα και η σόδα και σε φάρμακα, όπως τα παυσίπονα. Η καφεΐνη λοιπόν, είναι γνωστό ότι διαταράσσει τον ύπνο και ως εκ τούτου φροντίστε να μην την καταναλώνετε τουλάχιστον 6 ώρες πριν ξαπλώσετε, ειδικά εάν αντιμετωπίζετε προβλήματα ύπνου.

+ 13 πηγές

©2019 WikiHealth All Rights Reserved

How Aging Affects Your Sleep https://www.webmd.com/healthy-aging/ss/slideshow-age-affects-sleep

Sleep Better By Using a Blue Light Filter on Your Phone or Computer https://www.consumerreports.org/sleeping/blue-light-filter-on-phone-computer-sleep-better/

Treatment of menopausal symptoms with hormone therapy https://www.uptodate.com/contents/treatment-of-menopausal-symptoms-with-hormone-therapy

Could a Heart Condition Be Sabotaging Your Sleep? https://www.sharecare.com/health/heart-health/slideshow/heart-condition-sabotaging-sleep

Medicines That Can Cause Insomnia https://www.nationaljewish.org/conditions/insomnia/causes/medicines-that-can-cause-insomnia

Insomnia https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

Caffeine effects on sleep taken 0, 3, or 6 hours before going to bed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24235903/

The Effects of Bedtime Writing on Difficulty Falling Asleep: A Polysomnographic Study Comparing To-Do Lists and Completed Activity Lists https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5758411/

Address Your Sleep Issues https://healthysleep.med.harvard.edu/need-sleep/what-can-you-do/sleep-address-issues

How Aging Affects Your Sleep https://headtopics.com/us/how-aging-affects-your-sleep-17407238

Can Writing Your ‘To-Do’s’ Help You to Doze? Baylor Study Suggests Jotting Down Tasks Can Speed the Trip to Dreamland https://www.baylor.edu/mediacommunications/news.php?action=story&story=192388

What is Sleep Apnea? https://www.sleepassociation.org/sleep-apnea/

Sleep Issues in PD http://med.stanford.edu/parkinsons/symptoms-PD/sleep.html

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του Wiki Health

Ενημερωθείτε με και λάβετε συμβουλές υγείας, ευεξίας και πολλά άλλα.!

Αν δεν βρήκατε αυτό που αναζητάτε, βοηθήστε μας να γίνουμε κάλυτεροι